dinsdag 11 maart 2014

Verleden, heden en toekomst.

Hey! Ik heb lang getwijfeld over het onderwerp van mijn blog van vandaag maar ik ben er uiteindelijk toch uit gekomen. Verleden, heden en toekomst.. Wat bedoelt ze daar nou weer mee? Nou, ik zat een beetje op Twitter en Facebook en opeens kwam er een inspirerende quote in me op. 

'Soms is het tijd om voor jezelf te kiezen, het verleden achter je te laten en te werken aan je toekomst. Aan wat jij wil.'

Soms kan het best moeilijk zijn om het verleden los te laten. Als je veel om iemand geeft zul je niet zo snel het contact met die persoon verbreken. Dat kan een vriendschap zijn of een relatie, maakt niet uit. Het kan zijn dat je je er na en tijdje niet echt prettig meer bij voelt. De gedachte om het contact te verbreken spookt dan regelmatig door je hoofd. Wat moet je doen? Er kunnen verschillende dingen aan de hand zijn.

1. De ander heeft ook door dat er dingen zijn verandert en heeft ook niet zoveel behoefte meer aan contact.
Dit is de prettigste. Natuurlijk is dit ook niet fijn, maar als je het er beide over eens bent is het minder moeilijk. Dan weet je dat je beide er zo over denkt en hoef je niet bang te zijn dat je de ander pijn doet.
Praat er rustig over en wens elkaar verder alle succes. Bedank diegene voor zijn of haar vriendschap, liefde of whatever en sluit het goed af.

2. Jullie hebben de laatste tijd steeds vaker ruzie waardoor de gezelligheid soms ver te zoeken is. De sfeer is gespannen en je durft eigenlijk niet zo goed te zeggen dat je geen contact meer wilt.
Eerlijkheid duurt altijd het langst. Het klinkt misschien een beetje cliché, maar het is wel zo. Zeg eerlijk dat je denkt dat het beter is om elk jullie eigen weg te gaan. Geef die ander de kans om te reageren. Ga diegene niet meteen verwijderen en blokkeren op alles waar dat mogelijk is. Misschien heeft hij of zij vragen. Neem rustig de tijd om die te beantwoorden. Begint hij of zij te schelden en tieren? Daar is de blokkeerknop wel voor. Maar probeer het goed op te lossen, indien mogelijk.

3. Jij voelt er niet zoveel meer voor om contact te houden maar de ander ziet dat helemaal niet. In geval van relatie is de ander nog smoorverliefd en ziet een complete toekomst met jouw voor zich. Jij voelt 'het' niet meer. In geval van vriendschap heeft die ander allemaal leuke ideeën waar jullie samen nog naartoe kunnen of wat jullie kunnen doen.
Dit is de moeilijkste. Ik kan wel zeggen dat als je het eerlijk vertelt de klap niet hard aankomt.. Maar dan zou ik liegen. De klap zal hoe dan ook hard aankomen. Want hij of zij verwacht het niet. Wees meteen eerlijk en hou diegene niet aan het lijntje. Dat is niet leuk. Neem in dit geval zeker rustig de tijd om zijn of haar vragen te beantwoorden. Niet weten waarom iemand geen contact meer wil is niet fijn. Het kan zijn dat diegene je probeert om te praten. In geval van liefde: "Maar dat gevoel tussen ons is bijzonder. Dat kun je toch niet zomaar aan de kant zetten? Ik dacht dat dat jij dacht dat ik je ware liefde was. Na alles wat we samen hebben meegemaakt.. Hoe kun je dit nou menen? Elke relatie heeft ups en downs en wij zitten nu gewoon in en down- periode. Komt wel weer goed." Of in geval van vriendschap: "Wat? Na alles waarmee we elkaar geholpen hebben? Jij was er toen mijn oma overleed. Jij was er toen ik havo / vwo advies kreeg. Jij was er gewoon altijd. En nu opeens niet meer? Ik kan je nooit meer bellen of appen? Wat heb ik verkeerd gedaan? Waarom wil je geen vrienden meer zijn?" Zulk soort reactie's laten je misschien twijfelen aan je besluit. Lastig, heel lastig. 

Mijn advies is om naar je gevoel te luisteren. Het kan inderdaad dat je gewoon een tijdje twijfels bij een liefde of vriendschap hebt. Maar gevoel liegt niet. Als iets niet meer goed voelt, blijf dan bij je besluit. Steeds maar blijven proberen en hopen dat alles weer word zoals het was is ook niet prettig. Want dan hou je die ander voor de gek en voel je je zelf opgesloten. Verleden achter je laten kan heel moeilijk zijn. Personen waar je veel mee hebt meegemaakt of veel om hebt gegeven ook. Maar wanneer het moeilijke moment achter de rug is zul je merken dat je ergens een soort opluchting voelt. Er zullen vroeg of laat weer meer dingen in je leven komen waarvan je ze nog niet had ontdekt. Nieuwe mensen, nieuwe hobby's, nieuwe dromen.. Zoveel leuke dingen. En dat bedoel ik ook met niet in het verleden blijven hangen. Maak de goede keuze en luister naar je gevoel. Luister naar jezelf. Doe wat jij leuk vind om te doen en leef je dromen na. Deel je successen met de mensen waarvan jij wilt dat ze dichtbij jouw staan. Ontwikkel jezelf, geef jezelf de kans en de vrijheid om te groeien. 

Alleen dan zul je echt gelukkig zijn!

Liefs, 
Mar

1 opmerking: