vrijdag 14 maart 2014

Shit Moments: Social Media. (#2)

Vandaag ga ik met jullie wat andere 'shit momentjes' delen. Vandaag ga ik het namelijk hebben over Social Media. Waar ik me aan irriteer bij Social Media. Dus Facebook, Twitter, Whatsapp.. Etc. Dit is ook wel een onderwerp waar ik me toch aan flink wat dingen kan ergeren. Dus here we go!

Het vervelende bij zowel Facebook als Twitter vind ik dat het lijkt alsof het altijd goed met iedereen gaat. 

'Gezellig dagje Amsterdam gehad met de liefste @... @... @.. '

'Vader jarig. Leuk cadautje gekocht en super lekker taart gegeten.'

'Geslaagd voor examen.'

'Naar klimpark geweest.'

Dit zijn slechts voorbeelden van wat ik bedoel. Op Facebook en Twitter worden alleen leuke dingen geplaatst. Nog een gezellige foto op Instragram en het leven van sommige mensen lijkt perfect. Want als ze een kutdag hebben zullen ze dat nooit op Social Media zetten. Ik kan begrijpen dat er mensen zijn die hun eigen leven kut gaan vinden als ze al die 'perfecte' dingen lezen. Maar mensen, realiseer je goed. Iedereen heeft wel eens zo'n periode of dag dat alles misgaat. Dat zetten alleen niet op internet.

Wat ik ook heel irritant aan Facebook vind is dat Facebook heel erg graag alles van je wil weten. Misschien wil ik wel helemaal niet compleet geregistreerd staan. Bijvoorbeeld met mijn mobiele nummer. En dan brengen ze het zo dat het lijkt alsof het handiger voor jouw is om zulke informatie te geven. Heel vervelend.

Je kunt natuurlijk op internet vaak op dingen reageren. En als je dan door de reactie's scrolt zijn er zoveel negatieve reactie's. Ook veel positieve gelukkig! Natuurlijk mag je opmerkingen ergens over hebben of kritiek hoe het beter kan. Maar sommige reactie's slaan gewoon nergens op. Iemand die zomaar begint te schelden of iemand anders af te kraken. Gewoon voor de lol? Om eigen onzekerheden te verbergen maar een ander zich rot laten voelen? Ik weet niet wat dat is. Sommige mensen hebben er denk ik niet zoveel erg in wat ze kunnen bereiken met van die gemene reactie's. Als je niet leuk kunt reageren, reageer dan niet. 

Wat ik ook nogal shit vind aan internet is dat ik soms heel gemakkelijk dingen aanklik die ik eigenlijk niet wil. Een advertentie of zo. Misschien ligt dat ook een beetje aan mij en aan mijn klunzigheid.

Ook is het soms best vervelend dat je op bijvoorbeeld Facebook eigenlijk veel meer openbaar hebt staan dan je zelf door hebt. Tip: Spreek met een vriendin af om elkaar even te verwijderen van Facebook. Kijk daarna op die van elkaar om te kijken wat een vreemde kan zien. Meer dan je dacht? Kijk dan nog eens goed naar je instellingen en wat je kunt veranderen. Check het daarna nog eens.

Wat ik ook rot aan internet vind is dat mensen soms op internet veel meer durven zeggen dan in werkelijkheid. Cyberpesten bijvoorbeeld. Iemand compleet afkraken. Pesten maakt meer kapot dan je je kunt voorstellen. Dat geldt ook voor cyberpesten. 

Verder vind ik het best wel vervelend als ik met iemand afspreek die de hele tijd op zijn of haar mobiel zit. Spelletjes te spelen en zo. Of als diegene alleen maar samen achter mijn laptop wil. Eventjes vind ik wel leuk. Maar dat vind ik nou ook niet echt bijzonder om samen te doen.

Bij mezelf ben ik wel eens bang dat ik teveel achter mijn laptop of telefoon zit. En dat ik daardoor mijn creatieve ik van vroeger een beetje aan het verliezen ben. Het valt mee hoor, maar dat is gewoon iets wat jammer zou zijn. Dat mensen zoveel leuke dingen en talenten gewoon laten voor wat het is, om digitaal bereikbaar te kunnen zijn.

Ik hoop dat ik niet al te ouderwets klonk, maar dat is waar ik me soms aan kan irriteren. Waar irriteer jij je aan wat Social Media betreft? Of hoe mensen met Social Media om gaan? Je kunt het achterlaten in reactie's. 

Liefs,
Mar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten