donderdag 27 maart 2014

Negative Darkness: What to do?

Heey allemaal! Ik merk dat ik de afgelopen dagen een beetje in een negatieve bui hang. Ik heb nergens in zin, als mensen tegen me praten kan me dat niet zoveel schelen en ik ben moe. Man, wat ben ik moe. Mijn hersenen lijken wel pap en ook als ik zit te bloggen lijken er soms hele blokkades te zitten. Toch is bloggen wat ik het liefste doe en daarom post ik wel elke dag iets. Omdat schrijven mijn humeur meestal omhoog krikt. Ik wissel serieuze onderwerpen af met Tags en random dingen. Ik merk dat vooral mijn serieuze onderwerpen heel erg in de smaak vallen bij mensen. Mijn theorieën over het leven, tips over de liefde.. Dingen waar ik over nadenk vallen blijkbaar erg in de smaak. En dat had ik nooit verwacht. Dat mensen juist die onderwerpen zo leuk zouden vinden om te lezen. Ik dacht dat de onserieuze dingen leuker waren, maar niks bleek minder waar. Mijn meest bezochte pagina's zijn toch wel de personals en de zwaardere onderwerpen. Daarom lijkt het me goed om daar meer mee te doen. Ik ga niet elke dag over een 'zwaar' onderwerp schrijven, want ik vind dat ik het nog steeds moet afwisselen. Ik merk bij mezelf dat die afwisseling precies goed is. Als ik een hele tijd Tags heb gedaan denk ik: Marianne, nu weer even serieus. En als ik een serieus onderwerp heb aangekaart dan vind ik het wel weer tijd worden voor een leuke Tag. De truc is om de perfecte balans daartussen te vinden.

Als ik mensen vertel dat ik een blog heb word er meestal gevraagd: "Waar blog je over?" Dat vind ik eerlijk gezegd een rot vraag. Ik weet dat heel veel meisjes bloggen over beauty, fashion, lifestyle etc. Maar ik kan mijn blog niet in een paar woorden beschrijven. Ik ben geen beautyqueen en ik draag gewoon wat ik leuk vind. Ik hou van schrijven. Ik schrijf over dingen die mij inspireren in het leven, dingen waar ik andere mensen advies over wil geven..En ik doe natuurlijk Tags. Cause I love Tags. <3

Maar goed, vandaag ga ik het hebben over depressieve gedachtes. The Negative side of life. Soms heb ik van die periodes, dat kan wel een paar dagen duren, dat ik gewoon alles donker zie. Ik weet wel dat er superveel positieve dingen in het leven zijn. Maar die zie ik dan even niet. Het is dan net of mijn hoofd een stad is met dikke stadsmuur erom heen. De muur houdt alle negatieve gedachtes vast en alle positieve gedachtes botsen er wanhopig tegenop maar komen niet door de muur heen. Die periodes gaan weer over en dan lijkt de wereld ook gewoon letterlijk lichter. Ik kan weer genieten van het water dat met golfjes beweegt, het felgroene gras en de zon op mijn gezicht. Maar dat is na mijn 'dark period'.  In mijn donkere periodes ben ik soms bang dat ik dat akelige gevoel nooit meer over gaat. Dat ik nooit weer zin krijg om te leven, dat ik niet meer kan genieten. Vandaag ga ik proberen tips te bedenken voor mezelf en voor anderen.

Wat te doen bij negatieve dagen:
1. Ga de oorzaak ervan na.
2. Schrijf het op.
3. Praat erover.
4. Blijf actief.
5. Wees lief voor jezelf.

De oorzaak
De oorzaak kan heel logisch te verklaren zijn. Is het net uit met je relatie? Heb je ruzie met je beste vriendin? Loopt het thuis allemaal niet zo lekker? Dat zijn natuurlijk hele logische oorzaken waardoor jij je depressief kunt voelen. Soms zijn er meerdere factoren die maken dat jij je zo rot voelt. En weet je ze niet zo één, twee, drie. Als meisje zijnde zou ik sowieso als eerste even in je agenda kijken. Wat voor tijd van de maand is het? Moet je ongesteld worden? Dan is het logisch als je huilerig bent, snel boos bent en je helemaal niet gelukkig met jezelf voelt. Dat heet hormonen en die kunnen je flink plagen. Ja, je mag best boos op ze worden. Waarom heb je iets in je lichaam waar je je ongelukkig door gaat voelen? Waar is dat goed voor? Misschien mis je iemand die overleden is heel erg, heb je heel erg veel huiswerk, moet je ongesteld worden en zit je haar voor geen meter. Al die dingen met elkaar.. Het is maar een voorbeeld. 

Schrijf het op
Deze tip klinkt misschien heel erg cliché, maar het werkt wel. Schrijf het van je af. Als je een dagboek bij houd, schrijf dan niet doodleuk op: Ik ben vandaag naar school geweest. Ik heb Frans, Duits, Engels, Wiskunde en Gym gehad. De dag was wel oké. Heb nog met een vriendin afgesproken. Daarna spaghetti gegeten. Nee, daar dient een dagboek niet voor. Schrijf op wat je voelt. Beschrijf hoe je je voelt en klaag er lekker op los. Dat mag. Door je angsten of gevoelens niet op te schrijven hou je jezelf alleen maar voor de gek. Schrijf eerlijk. En schrijf zoveel als je wilt. Ook al schrijf je twintig bladzijden per dag, no worries. 

Praat erover
Praat er met iemand over dat je zo rot voelt of dat je bang bent. Doe dat met je vader of moeder of iemand anders die je vertrouwt. Vertel hoe je je voelt. Huilen mag. Huilen kan erg opluchtend zijn. Krop het niet op. Als je dingen opkropt word je zelf alleen maar gek.

Blijf actief
Als je je depressief voelt heb je vaak de neiging om niks te gaan doen. WRONG. Als je actief bezig bent maakt je hoofd stofjes aan waar jij je blijer door gaat voelen. Dan ga niet zitten mokken maar dwing jezelf actief te blijven. Doe iets leuks of nuttigs. Help je ouders met een klusje of laat de hond uit. Als je actief bent maak je jezelf nuttig, wat misschien een beter gevoel geeft, en je hebt ook minder tijd om na te denken. Las zo nu en dan wel een pauze in, zodat je niet alleen maar hyperactief bezig bent. Creatief bezig zijn is ook iets wat ik aan kan raden. Ik weet niet of je er van moet houden of dat het voor iedereen werkt. Maar ik denk dat het stiekem wel een beetje voor iedereen werkt. Tekenen, knoeien met verf. Gewoon al je agressie en emoties afreageren op een stuk papier. Wie weet wat voor mooi eindresultaat eruit komt.

Wees lief voor jezelf
Dit is misschien nog wel de belangrijkste tip die ik kan geven. Wees lief voor jezelf. Kraak jezelf niet af. Daar heb je andere mensen voor. Er zijn al genoeg mensen op de wereld die elkaar afkraken. Kraak jezelf niet af! Iedereen is anders, ook zo'n cliché maar het is wel zo. Er is niks mis met jouw ook al voelt dat misschien anders nu. Geloof in jouw en de mensen die van je houden. Zorg voor jezelf en hou van jezelf. Jij bent sterker dan welke gedachte dan ook.

Dit waren mijn tips. Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen. Als er mensen zijn die ik hiermee heb kunnen helpen ben ik blij. Ik heb in elk geval mijn slechte humeur een beetje van me af kunnen schrijven. Ik ben nu niet meteen hartstikke vrolijk. Maar ik voel me wel iets beter dan zonet. 

Liefs,
Mar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten