zaterdag 5 april 2014

Boeken Tag: Dit of Dat. (+Personal Update)

Heey! Op het moment heb ik echt een donderwolk humeur. Mijn weekendje Ameland gaat niet door. Althans voor mij niet. Vandaag niet. Ik ben ziek. Bah. Ik had er net zo'n zin in. Misschien als het beter gaat ga ik morgen nog één dag. Verder wil ik er niet teveel over kwijt, behalve dat ik echt super erg baal. Maar goed, ik heb vandaag los van deze grote teleurstelling ook leuke dingen meegemaakt. Niet mijn hele dag was slecht. Ook al heb ik betere dagen gekend. Ik wil er ondanks dat het weekend heel erg anders loopt dan ik had gedacht, toch het beste van maken. Ik hang maar een beetje op de bank en zo kan ik toch nog iets doen. Iets wat ik leuk vind, ook nog. Bloggen! <3

Vandaag ga ik een Tag over boeken doen. Dat is op zich wel heel leuk, want ik hou van lezen. Ik ben vandaag (voordat ik helemaal inkakte) nog bij een vriendin langs geweest. Ik heb een boek van haar geleend. Het heet 'de test' en ik ben benieuwd. En aangezien ik vandaag dus al wat met boeken bezig ben geweest leek het me extra leuk om een Boeken Tag te gaan doen. Ik heb de Tag overgenomen van Tedje . 

1. Audioboek of een echt boek?
Een echt boek! Ik wil iets van kunnen pakken en zelf kunnen lezen. Als ik het boek uit heb wil het in mijn ietwat volle boekenkast kunnen zetten. Ik wil boeken kunnen sparen. Ik wil tegen de kaft kunnen tikken, ik wil de geur van een boek opsnuiven. Kortom: Geen Audioboeken voor mij. Vroeger was ik er wel nieuwsgierig naar. Maar ik heb veel liever een echt tastbaar boek.

2. Zachte of harde kaft?
Moeilijke vraag. Ik lees best wel veel boeken met een zachte kaft. Alleen meestal ziet het er dan al verschrikkelijk uit als ik het nog maar één keer heb gelezen. Mijn achternichtje weet die boeken altijd zo netjes te houden. Ik begrijp echt niet hoe ze dat doet. Ik vind een harde kaft denk ik net iets fijner lezen. Omdat je dan gewoon weet dat je het boek niet zomaar stuk maakt.




3. Fictie of non-fictie?
Fictie. Non-Fictie kan ook wel interessant zijn maar fictie is net iets leuker. Het leukste vind ik wanneer verhalen niet complete fantasie zijn. Maar iets fantasy- achtigs in de gewone wereld. Zulke verhalen vind ik echt gaaf! Vooral als zich dan ook nog afspeelt in interessante steden zoals Praag, Parijs of Rome.

4. Verzonnen of de echte wereld?
Ik wilde verzonnen zeggen maar ik denk toch de echte. Ik vind fantasie in een boek leuk maar het moet niet te gek worden. Ik vind boeken mooi, als ze me keer op keer verrassen en als ik de gevoelens van de hoofdpersoon herken. Daar probeer ik zelf ook op te letten als ik schrijf. Het moet herkenbaar zijn. Wel is het fijne aan schrijven dat je alles zo kunt bedenken zoals jij dat wilt. Je eigen wereld.

5. Harry Potter of Twilight?
Harry Potter. Ik vind die films leuk en van Twilight heb ik maar één film gezien. Ik vond die ene film wel leuk maar ik vind Harry Potter net ietsje leuker. Ik vind het echt geweldig als één iemand zoveel fantasie kan hebben en dan zo'n verhaal ook nog zo goed in elkaar kan zetten.

6. Geleend of gekocht?
Ik leen regelmatig boeken bij de bieb. Meestal het maximale aantal, net als vroeger. Het verschil met vroeger is dat ik nu veel minder tijd heb om te lezen. Dus meestal moet ik heel veel boeken terug brengen zonder dat ik ze heb gelezen. Behalve in de zomervakantie dan. Vorige zomer heb ik heel veel boeken van Helen Vreeswijk gelezen. Wow, dat lijkt echt al heel lang geleden. Nou ja, ik denk dat ik liever boeken koop dan leen. Ook al doe ik het meestal andersom. Het is gewoon leuk om zelf wat boeken in je boekenkast te hebben staan. Dat geeft wel een beetje een knus effect in je kamer.

TIP!: Leen boeken eerst van de bibliotheek. Als je nadat je het boek hebt gelezen aan het boek blijft denken en het helemaal geweldig vond.. Denk er dan over na om het te kopen. Zo voorkom je een boekenkast met boeken die je eigenlijk tegenvallen. Het leukste is namelijk om zelf boeken te hebben die je zo fantastisch vind dat je ze meerdere keren wilt lezen. Lekker 's avonds in bed of zo.

7. Boekenwinkel of online?
Ik heb nog nooit een boek online gekocht. Boekenwinkels hebben iets. Ik vind het net als in bibliotheken leuk om er tijden rond te neuzen. Gewoon achterkanten te lezen, de eerste bladzijden. Niet alleen boeken bekijken, maar ook agenda's en opschrijfboekjes. Ik vind boekenwinkels een hele prettige omgeving.



8. Eenmalig boek of trilogie?
Ik lees zowel eenmalige boeken als trilogieën. De meeste fantasy- boeken zijn met zijn drieën. Dat is iets wat me is opgevallen. En dat vind ik ook heel leuk. Meestal vind ik het jammer dat er geen vierde deel komt. Ik denk dat ik liever trilogieën heb, omdat je dan langer met hoofdpersonen meeleeft dan met één boek.

9. Zwaar en dik of lief en kort?
Beetje rare vraag. Een lief boek? Een boek dat lief is? Nou ja, net wat Tedje zegt eigenlijk. Een dik boek vind ik geen probleem. Maar een zwaar boek is vervelend en dat leest ook niet lekker in bed. Dus liever een iets dunner boek.

10. Romantisch of actie?
Romantisch. Ik kan heerlijk wegzwijmelen bij romantische verhalen. De combinatie van romantiek en actie is bij mij perfect.

11. Lezen in een knusse omgeving of in de zon?
Ik denk bij lezen vrij snel aan een knusse omgeving. Maar ik denk toch dat ik in de zon fijner vind. Als ik terugdenk aan de zomer. Ik hou van lezen in de tuin, lekker in het zonnetje. Dat kan ik echt uren doen. Heerlijk.

12. Warme chocolademelk of koffie?
Warme chocomel met veel slagroom. Ik lust geen koffie dus de keuze is snel gemaakt, haha.



13. Eerst de recensie lezen of zelf beslissen?
Ik lees vaak de recensies die in het boek staan. Nu weet ik wel, in het boek zelf zullen ze nooit slechte recensies zetten, maar ik kijk gewoon of de meningen daarover een beetje voldoen aan mijn beeld van een leuk boek. Ik kijk nooit op Internet voor recensies.

Dit was mijn boeken- Tag. Ik hoop dat jullie het leuk vonden. Ik vond het wel leuk om eventjes met jullie over boeken te kletsen. Binnenkort zal ik ook eens mijn mening over boeken die ik gelezen heb behandelen. Ik heb nu weer het maximaal aantal boeken van de bieb geleend dus dat komt wel goed. 

Liefs,
Mar










Geen opmerkingen:

Een reactie posten