zondag 6 april 2014

Another Blogging Tag.

Heey lieve lezers! Vandaag ga ik de 'Another Blogging' - Tag doen. Ik wilde voor vandaag eerst een ander onderwerp doen. Een diepgaand onderwerp maar toen kwam deze Tag tegen. En een Tag over bloggen? Sorry hoor, maar die kan ik niet laten liggen. Ik werd verliefd op de Tag en aangezien ik vast liep met mijn diepgaande artikel, besloot ik dat ik een nieuwe weg in moest slaan. Vandaag komt de 'Another Blogging' - Tag online. Mijn diepgaande 'How To' - artikel bewaar ik voor een andere keer. Hij komt ook heus wel online. Als iets niet lukt moet je als schrijfster zijnde niet vast blijven houden en jezelf helemaal gek maken, maar iets anders proberen. Ik heb hem opgeslagen en zal hem binnenkort  wel publiceren. Maar vandaag gaan we eerst gezellig kletsen over bloggen. Mijn grote passie. <3

Wat zou je aan je eigen blog willen verbeteren en wat wil je zeker zo houden?
Ik ben over het algemeen heel erg blij met mijn blog. Het voelt een beetje als iets wat gewoon bij me hoort. Voor mij is bloggen veel meer dan een hobby. Het is mijn passie. Ik kan me als ik eerlijk ben geen leven zonder blog meer voorstellen. Ik zie overdag dingen, maak foto's van dingen, krijg inspiratie en schrijf daarover. Elke dag als ik opsta, denk ik: Yes, weer een nieuwe dag. Weer een nieuwe mogelijkheid om te bloggen. Zo denk ik. Ik denk als één van de eerste dingen op een dag aan mijn blog. Ook alle mensen om me heen weten dat ik een blog heb. Marianne en ItsAllAboutMarly. ItsAllAboutMarly en Marianne. Zo hoort het gewoon en zo voel ik dat ook. Waar ik trots op ben aan mijn blog zijn de artikelen. Ik schrijf over wat mij bezig houdt, maar ik geef ook adviezen. Ik vind dat mijn artikelen erop vooruit zijn gegaan sinds ik ben begonnen met schrijven. Andere schrijvers zeiden altijd in interviews: Schrijven daar moet je passie voor hebben en heel veel oefenen. Ik dacht altijd met dat oefenen: Ja, zal wel. Maar het is wel echt zo. Nu ik elke dag door middel van mijn blog zo met schrijven bezig ben, merk ik vooruitgang. Misschien zul je dat als lezer zo niet meteen zien. Maar ga maar eens terug naar mijn artikelen van Januari. Dan merk je echt wel verschil! En wat ik nog graag zou willen verbeteren.. Ik zou graag een eigen domein willen, een mooi logo en een unieke layout. Maar vooral de eerste twee. Want nu heb ik zo'n standaard layout van blogspot. En er zijn veel meer blogs met precies dezelfde layout. Dat vind ik niet echt leuk. Dus dat zou ik nog graag anders zien.

Doe je alles voor je blog alleen?
Ja, momenteel wel. Al denk ik dat als ik veel professioneler wil worden en hier mee door ga (wat ik zeker van plan ben) dat ik dan iemand anders wil zoeken voor de technische dingen. Want daar snap ik niet zoveel van, haha. Maar op het moment doe ik alles zelf.



Welk cijfer zou je je eigen blog geven?
Oh god.. Wat een moeilijke vraag! Ik vind het altijd zo lastig om mezelf te becijferen. Als ik een heel hoog cijfer noem, voelt het zo opschepperig. Maar als ik een laag cijfer geef.. Ach ja, ik ga gewoon eerlijk zijn. Wat ik zelf vind. En ik vind mijn blog gewoon goed zoals hij is. Ik ben er trots op. Dus blogje. Je krijgt een dikke vette 8. Een 9 als ik een eigen domein heb. En nooit een 10. Want er zijn altijd wel dingen die beter kunnen.

Verdien je geld met bloggen?
Nee. Ik adverteer (nog) niet. In dat opzicht is het wel een hobby. Bloggen is niet mijn werk en ik verdien er ook niet aan. Maar ik heb zoveel hobby's. En bloggen is niet in dat opzicht een hobby. Kijk, je moet het zo zien. Sommige mensen hebben alles over voor hun muziek.. Sommige mensen hebben een passie voor paardrijden. Zo heb ik dat met schrijven. Schrijven steekt boven al mijn andere hobby's uit. Een passie dus.

Wat vind je een nadeel van bloggen, als je iets zou moeten kiezen? Of: heb je wel iets minder leuks meegemaakt door je blog?
Ik heb tot nu toe niet echt iets vervelends meegemaakt door bloggen. In mijn hoofd heb ik wel nadelen bedacht. Wat vervelend zou kunnen zijn als het gebeurde, maar er is nog nooit iets gebeurd. Wat me heel vervelend lijkt is dat als bekenden mijn blog lezen, dat ze alles op zichzelf gaan betrekken. Ik schrijf niet over mensen die ik ken. Niet in negatieve zin tenminste. Mijn blog is mijn plekje internet, dat klopt. Maar het is niet mijn plekje om al mijn frustraties over mensen eruit te gooien. Zo ben ik niet. Maar dat heb ik me dus bedacht. Want heel veel mensen die ik in het echt ken, die lezen mijn blog. En dat vind ik echt superleuk. Ik krijg er ook wel reactie's over. Maar stel dat dat zou gebeuren. Dat mensen bij elk zinnetje gaan vragen. Wat bedoel je ermee? Slaat het op mij? Dat zou ik wel echt heel vervelend vinden.

Waardoor blijf jij hangen op een blog en wanneer klik je weg?
Ik blijf hangen als de layout er leuk uit ziet en de artikelen mij aanspreken. Ik ben bijvoorbeeld niet iemand die heel veel met beauty bezig is. Dus blogs die alleen maar uit beauty producten bestaan klik ik weg. Sorry! Ik weet hoe populair die blogs zijn. Maar ik heb dat gevoel niet. 

Heb je mensen leren kennen door het bloggen? Zo ja, wie bijvoorbeeld?
Nee, nog niet. Maar dat lijkt me wel echt heel erg leuk!

Wat vind jij van persoonlijk bloggen? Waar let je op bij de informatie die je deelt op je blog?
Persoonlijke blogs kunnen heel erg leuk zijn. Een kijkje in iemands leven nemen is leuk. Het nadeel eraan is alleen dat iedereen zijn of haar mening snel klaar heeft. Het is maar net hoe goed je daar tegen kunt. Ik zou zelf niet zo snel te persoonlijk worden op mijn blog. Ik ben vrij open maar mijn leven is nog altijd mijn leven. Dat houd ik graag voor mezelf, voor mijn familie en voor mijn echte vrienden. Ik heb een keer een artikel op iemands blog gelezen over hoeveel je openbaar moet zetten en hoe je kunt checken of je niet te ver gaat daarin. Want die grens bepalen is soms nog knap lastig. Wat vertel je wel en wat niet? In dat artikel stond dat je van jezelf na moest gaan wie het allemaal mochten zien. Het is al een tijdje geleden en ik weet niet meer wiens blog het was. Anders had ik wel even een linkje geplaatst. Maar er stond zo'n soort lijstje.

Ga na of deze personen je blog mogen zien:
- Je ouders.
- Je klasgenoten.
- Je toekomstig werkgever. (Ook heel handig, want besef wel goed: Eenmaal op internet blijft iets misschien altijd rondzweven. Het moet je later niet je baan kosten hoe je je nu online gedraagt!) 
- Ex- liefdes / vriendschappen. 

Etc.

Bij mij is alles een ja. Ik heb niks te verbergen. Wat ik post mag gelezen worden. Anders post ik het niet.

Denk je nog lang door te gaan met bloggen en hoe zou je blog zich dan ontwikkelen, volgens jou? Wanneer zou je stoppen?
Ik denk nog niet over stoppen met mijn blog. Ik heb er wel eens over nagedacht. Dat was een tijdje terug toen ik mij er echt bewust van werd dat echt de hele wereld mijn blog kan lezen. En toen dacht ik wel even: Ehh.. Maar toen las ik dus dat ene artikel. En het klopt wel. Jij bepaalt wat je op je blog zet. En zolang dat niet persoonlijk, hatelijk of whatever is kun je gerust verder bloggen. Hoe mijn blog zich zal ontwikkelen? Ik hoop dat ik steeds betere artikelen schrijf, aangezien ik nu al vooruitgang merk met twee maanden geleden. Verder kan ik niet voorspellen hoe alles gaat lopen, maar bloggen maakt me gelukkig. En waarom zou je met iets stoppen wat je gelukkig maakt?

Zou je je blog verwijderen in ruil voor 50.000 euro?
Ik denk het niet. Het is wel heel veel geld maar dat doet me niet zoveel. Het is meer dat ik denk: Ik zou het kunnen doneren aan kika of zoiets. En dan denk ik: Ja, dat is wel een heel goed ding om te doen. Maar geld is geld. In mijn blog zitten zoveel herinnering. Zoveel werk en leuke momenten. Ik zou het voor geen goud willen verwijderen met één klik. Ik heb mijn blog al eens eerder 'opgeschoond' en een restart gemaakt. En ik zit nog steeds wat te twijfelen of dat een goede keuze is gemaakt. Ik denk het wel, want die artikelen waren nog best wel prut. Vergeleken met wat ik nu doe.

Welke dingen gebruik jij om te bloggen?
Mijn laptop, camera, soms mijn mobiel op foto's te maken. Google en WeHeartIt voor foto's. Eigenlijk niet zoveel. Ik heb niet veel apparatuur nodig. Soms blog ik niet eens thuis. Als ik het druk heb dan zoek ik ergens openbaar een computer om toch iets te kunnen posten. Als ik een YouTube account zou aanmaken dan zou ik wel een betere camera willen kopen, maar zover ben ik niet.

Dat waren de vragen! Ik vond het erg leuk om deze Tag te maken omdat ik zo de kans had wat meer over mijn blog te vertellen. Ook heb ik hierdoor een beetje kunnen brainstormen over hoe ik mijn blog nog zie groeien en ben ik erachter gekomen hoeveel mijn blog eigenlijk voor mijn betekent. Een hele nuttige en leuke Tag dus. Als je hem wilt overnemen, dat mag gerust. =)

Liefs,
Mar




Geen opmerkingen:

Een reactie posten