dinsdag 4 februari 2014

Tag: A positive sunshine or a negative darkness. What do you see?

Vandaag heb ik besloten een best wel persoonlijke Tag te doen die heel confronterend kan zijn. Je kent het vast wel: Optimisten en pessimisten. Daar wil ik het vandaag over hebben. Hoe optimistisch ben jij? Zie jij het leven als één groot feestje of kent jouw humeur diepe dalen? Natuurlijk heb ik ook dit in een Tag omgezet, haha. Beantwoord de vragen voor jezelf en wees eerlijk tegen jezelf. Aan het eind van deze Tag zal ik wat advies geven hoe je om kunt gaan met diepe dalen.

Als jij een slecht humeur hebt kun je daar makkelijk overheen stappen?
Nee, eigenlijk niet. Soms heb ik van die 'donderwolkmomenten'. Dan zie ik alles bijna letterlijk een stuk donderder dan het in werkelijkheid is. Alle leuke dingen lijken dan meer op de achtergrond. Ik ben dan ook meer prikkelbaar en maak eerder ruzie.

Pieker je veel? En wanneer doe je dat?
Ik pieker heel veel. Vooral 's avonds als ik in bed lig omdat ik dan niks te doen heb. Maar ook wel overdag. Eigenlijk moet ik gewoon continue iets te doen hebben anders ga ik nadenken.

Als je chagrijnig bent, heb je daar altijd een reden voor of gebeurt het ook soms zomaar floep rothumeur?
Ik denk dat het altijd wel een reden heeft. Moe bijvoorbeeld.

Hoe denk je over jezelf?
Ik vind mezelf niet te dik maar ook zeker niet bikini-model slank. Ik vind vaak het haar van andere meisjes veel mooier en beter zitten maar ook mijn haar vind ik niet heel lelijk of zo. Voor de rest vind ik mezelf heel normaal. Ik ben niet zo dat ik heel slecht over mezelf denk en mezelf lelijk vind. Er zijn wel bepaalde dingen waar ik van baal maar ik denk dat iedereen dat wel heeft. Niemand is perfect. Gelukkig maar, anders werd de wereld heel saai met allemaal perfecte precies dezelfde mensen, toch?

 Ben je gewoon je eigen persoontje of trek je je veel aan van wat anderen mensen zeggen? Kunnen andere mensen jouw stemming makkelijk beïnvloeden?
Ik ben wel mezelf. Dat is ook iets wat ik steeds meer probeer te zijn. Vroeger trok ik me veel meer aan van wat andere mensen vonden.. En de waarheid is: Dan heb je gewoon geen ruimte om jezelf te zijn. Als je je continue in alle bochten wringt om wat andere mensen eventueel zouden kunnen denken. Dan heb je echt het gevoel dat je geen lucht meer krijgt. En bovendien word je ook veel gelukkiger van jezelf zijn. Dat is iets wat ik me ben gaan realiseren.

Wat is de wereld volgens jouw?
Een plek vol mooie plaatsen, mensen met interessante verhalen en leuke hobby's waarvan ik hopelijk nog veel mag zien, horen en uitproberen. Natuurlijk zijn er ook minder leuke dingen op de wereld maar ik denk dat we vooral de mooie dingen ook niet moeten vergeten.

Nou, dit waren mijn vragen. Ik denk dat ik in het algemeen iemand ben met ups en downs. Ik heb vrolijke buien maar ook diepe dalen. Ik ben een mengelmoesje en ik denk dat ik dat prima vind. Het leven kan niet altijd superleuk zijn. Soms moet je stilstaan bij de minder leuke kanten van het leven. Maar nooit vergeten te blijven genieten van het leven.

Wat te doen als je een sombere bui hebt: 
1. Als je vaker een sombere bui hebt maar achteraf ook wel merkt dat ze weer over gaan en er ook weer leuke momenten komen, denk daar dan aan. Na regen komt zonneschijn. No rain. No rainbow.
2. Zoek afleiding. Ga niet in je bed liggen niks doen maar doe iets. Maakt niet uit wat. Een leuk gesprek, een leuke film of gewoon simpelweg met je huisdier spelen. Noem maar op. Ga in elk geval niet verder piekeren.
3. Probeer te ontdekken waar die sombere buien vandaan komen. Is er een specifieke reden waarom je je zo voelt? Is er net iets gebeurd waardoor je het even niet meer ziet zitten of is er vroeger iets gebeurd waar je nog steeds last van hebt? In dat laatste geval kun je er misschien met iemand over gaan praten.
4. Mocht je vaak je depressief voelen en mocht dat je leven gaan overheersen (vaker depressief dan vrolijk), dan kun je er misschien over nadenken om hulp te zoeken. Misschien geloof je het op dit moment niet, maar er zijn echt mensen die je willen en kunnen helpen. Nobody said it would be easy. They said it would be worth it.

Liefs,
Mar



Geen opmerkingen:

Een reactie posten