woensdag 5 februari 2014

How to: Ontspannen.

Ik denk dat dit onderwerp voor veel mensen wel handig is. Niet alleen voor stresskippen zoals ik. Ik zelf, heb best wel wat moeite met ontspannen. Stress kan duizenden klachten opleveren. Zoals hoofdpijn ook wel spanningshoofdpijn genoemd (daar werken asprines dus niet tegen), misselijkheid, buikpijn, duizeligheid, verkrampte spieren, zweethanden, noem maar op. Er zijn nog veel meer kleine vage klachten die door stress worden veroorzaakt. De vraag is: Hoe ontspan je? Als je teveel bij je klachten stil gaat staan word de stress alleen maar groter. Om mensen met stress te helpen deel ik vandaag met jullie de dingen die mij helpen. En de dingen die mij van de wal in de sloot helpen en dus absoluut niet aan te raden zijn.

Don'ts  als je last hebt van stressklachten:
1. Piekeren waar die klachten vandaan komen en wat voor enge ziektes je allemaal zou kunnen hebben. Dan wek je alleen maar meer spanning in je lichaam op en daar ga je je echt niet beter van voelen. Eerder slechter.
2. In paniek raken. Hetzelfde effect als bij 1. Je helpt jezelf er niet mee. Integendeel.
3. Je iets van andere mensen aantrekken. Als je continue bezig bent met wat andere mensen van je vinden pieker je ook. En dat helpt jouw niet. Jij moet doen wat jouw helpt en waar jij gelukkig van word.

Maar wat je wel kunt doen:
1. Stress komt altijd ergens vandaan. Ga na waarom je zo gespannen bent. Heeft het een reden? Heb je teveel hooi op je vork genomen of is er iets waar je je zorgen over maakt? Ben je te perfectionistisch? Misschien kun je zelf de reden niet vinden. Praat er dan met iemand over. Misschien kun je in een gesprek erachter komen waar jouw stress vandaan komt.
2. Als al je spieren verkrampen kun je naar een fysiotherapeut gaan. Die kan met behulp van een massage jouw spieren in bijvoorbeeld je nek weer losmaken waardoor je je beter voelt.
3. Als je te weinig tijd voor dingen hebt, zorg altijd dat je tijd blijft houden voor iets waar je gelukkig van word. Of maak daar anders tijd voor.
4. Naar de fysio gaan is sowieso geen slecht idee. Een fysiotherapeut kan je ook ademhalingsoefeningen geven of andere handige tips die je op een stressmoment kunt toepassen.
5. Asmr- filmpjes kijken. Ooit van gehoord? Dat zijn een soort rustgevende filmpjes. Voor sommige mensen werkt dat en voor andere mensen niet. Sommige mensen vinden het irritant anderen krijgen een soort rustgevende en prettige tinteling in hun hoofd. Deze tip heb ik van een vriend. Werkt heel goed voor het slapengaan.
6. Laat je afleiden. Laat je gedachten naar iets anders gaan dan je klachten. Dat is heel moeilijk maar als je dat kunt is dat al heel wat. Je zult zien dat het eerst lastig is maar dat je na een tijdje denkt: Hé, ik heb nu al vijf minuten niet aan mijn klachten gedacht.
7. Accepteer dat je een stresskip bent. Je bent zoals je bent. Je kunt er beter mee leren leven dan je er tegen te verzetten. Verzetten kost zoveel negatieve energie die zorgt voor nog meer spanning in je lijf.

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben.

Liefs,
Mar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten