maandag 3 februari 2014

De pest-aan-pesten-Tag.

Vandaag wil ik een serieus onderwerp met jullie bespreken. Pesten. Ik denk dat iedereen hier wel zijn of haar eigen ervaringen mee heeft. Ik ben zelf nooit heel erg gepest maar ik denk dat iedereen hier wel over mee kan praten. Rotopmerkingen die je onzeker hebben gemaakt, kinderen die erover hebben gezorgd dat je dacht dat je anders moest zijn dan je bent.. De gevolgen van pesten zijn onbeschrijfelijk en vaak hebben de pesters dat niet eens door. Omdat ik om me heen elke keer weer schrik van de gevolgen van pestgedrag besloot ik hier een item over te maken. In de vorm van een Tag, want..... We love Tags. Dit is mijn eerste zelfgemaakte Tag. Ik ben erg benieuwd wat jullie er van vinden. Je kunt je mening achterlaten in de reactie's.

Waar denk je aan bij pesten?
Ik denk bij pesten aan een zeer heftige vorm van pesten. Fysiek geweld, lastigvallen zowel of school als internet.. In ieder geval er alles aan doen om iemand zich onveilig in zijn of haar omgeving te laten voelen. Maar pesten kan natuurlijk ook in lichtere vormen voorkomen. Iemand buitensluiten en negeren kan al genoeg zijn om iemand een rotgevoel te bezorgen.

Heb je zelf ooit iemand gepest?
Nee, absoluut niet. Ik weet zelf hoe het voelt om buitengesloten te worden en zulke dingen dus ik zou het niet snel iemand anders aan doen. Ik heb vast wel eens een kwetsende opmerking naar iemand toe geslingerd, maar dat is het dan ook wel.

Ben je zelf gepest?
Ik weet niet wanneer je iets pesten moet noemen. Ik ben niet in zeer heftige vorm gepest. Maar geklierd, jawel. Rotopmerkingen naar mijn hoofd gekregen? Jawel. Buitengesloten? Jawel. Genegeerd? Ook wel. Maar dat was te overleven. Het is ook nooit zo geweest dat ze alleen mij moesten hebben. Het waren altijd kinderen die ook zo deden tegen anderen.

Wat vind je het allerergste aan pesten en waarom moet het volgens jouw stoppen?
Het ergste aan pesten vind ik de gevolgen er van. Ik ken genoeg mensen die gepest zijn en ik ga geen namen noemen. Alleen een paar gevolgen, die mij verteld zijn. Een jongen die ik ken werd op de basisschool gepest. Zijn gymkleren werden in de sloot gegooid en hij werd in de prikkelstruiken geduwd. Dit heeft hem psychisch zo beschadigd dat hij toen hij naar de middelbare ging dacht: 'Nu moet alles anders.' Hij ging veel alcohol drinken, alleen maar om erbij te horen. Bang voor een herhaling. Een meisje dat ik ken is zo erg gepest dat ze zichzelf niet meer mooi kan vinden. Ze vindt zichzelf te dik en lelijk. Ze beschadigt zichzelf. Zoals wel word gezegd:' You know her name, not her story. You see her smile, not her pain. You see her cuts, not her scars.' Je ziet de beschadigingen die ze zichzelf aan doet. Maar je ziet niet de littekens die het pesten hebben achtergelaten. Dit is waarom ik vind dat pesten moet stoppen. Omdat we mensen op deze manier naar de kloten helpen om het even heel bot te zeggen. Is dit de wereld die we willen creƫren? Ik denk het niet.

Waarom denk je dat pesters doen wat ze doen?
Ik zou het echt niet weten. Ik kan er niet bij in ieder geval. Ik kan me niet voorstellen waarom je voor de lol iemand pijn zou doen. Wat voor plezier schep je daaruit? Er zal vast een reden zijn waarom mensen zeggen wat ze zeggen en doen wat ze doen. Ieder verhaal heeft twee kanten. Maar ik zou het niet weten.

Wat zou je willen zeggen tegen kinderen die gepest worden?
Blijf sterk. Laat je niet gek maken. Anders zijn is een cadeau, geen afwijking. Wees er trots op en laat je niet aan praten dat je verkeerd bent want dat ben je niet. Iedereen is anders. Blijf niet met pesten rondlopen maar praat erover. Erover praten met mensen hoeft niet altijd meteen de oplossing te zijn maar je voelt je er vaak wel beter door.

Als je deze Tag over wilt nemen, dat mag gerust.

Liefs,
Mar


Geen opmerkingen:

Een reactie posten