zaterdag 18 juli 2015

July journaling challenge #18: Recensie Dwaaleiland

Hee allemaal! Twee dagen geleden heb ik het boek 'Dwaaleiland' uitgelezen. De achttiende challenge van de july journaling challenge luidt: Best book ever. Ik wil dit boek niet het beste boek ooit noemen. Ik heb namelijk geen lievelingsboek. Er zijn meerdere boeken en ook series die mij helemaal hebben. Maar omdat ik nu vol ben van 'Dwaaleiland' en het net heb gelezen, zal het artikel over dit boek gaan. Dit wordt mijn allereerste boekrecensie op ItsAllAboutMarly, so I am a kind of excited.


Door wie is het boek geschreven?
Melissa de la Cruz. Ik had nog niet eerder van haar gehoord, maar ze heeft wel al verschillende boeken geschreven. Opvallend zijn dit niet allemaal fantasy- boeken, ze schrijft dus in meerdere genres en heeft ook voor meerdere (bekende) tijdschriften gewerkt als mode en beauty- redactrice. 


Waar gaat het boek over?
Het boek speelt zich af op Dwaaleiland. Dit is het eiland bij het koninkrijk Auradon. In Auradon wonen alle goede Disney figuren met koning Beest en koningin Belle. Dwaaleiland is een eiland waar alle slechteriken gevangen zitten met hun nakomelingen. Om het eiland heen zit een koepel, die het gebruiken van magie onmogelijk maakt. Het verhaal gaat over vier kinderen van bekende Disney slechteriken. Laten we eventjes één voor één bij langs gaan. Je hebt Mal, de dochter van Maleficent (die in het boek onder de Nederlandse naam Malafide gaat). Mal heeft een grote mond en iedereen op de school van het eiland, Drakenhal, is bang voor Mal. Mal droomt ervan om net zo groot en slecht te worden als haar moeder, maar deze is niet over haar dochter te spreken. Mal doet alles om haar moeders volledige naam en trots te verdienen, maar lijkt het op de één of andere manier nooit goed te doen. Mal is een beetje het hoofdpersonage onder de vier hoofdpersonages. Evie is de dochter van de 'Evil queen'. Evie moet van haar moeder de mooiste van het land zijn, haar moeder probeert ondanks haar falen succes te behalen met haar dochter. Maar wat wil Evie zelf? Na tien jaar samen met haar moeder opgesloten te hebben gezeten in een kasteel, wegens een ruzie tussen de boze koningin en Malafide, mag Evie dan eindelijk naar een echte school. Maar Mal is de strijd niet vergeten en is van plan Evie het leven goed zuur te maken op de manier waarop alleen Disney slechteriken dat kunnen. Mal gaat veel om met Jay, zoon van Jafar. Jay steelt alles wat los en vast zit, om zo ooit de grote slag te slaan die hem en zijn vader van Dwaaleiland zullen halen. En dan heb je nog Carlos, de zoon van Cruella De Vil. Carlos wordt door zijn moeder behandelt als slaafje en is doodsbang voor haar. Los van de klusjes die Cruella hem opdraagt houdt Carlos zich bezig met scheikundige proefjes. Op een avond schiet hij met één van zijn uitvindingen per ongeluk een gat in de magische koepel. Wat voor onheil hij zich daarmee op zijn hals haalt, daarvan is hij zich niet bewust. Want wat zou er met hun, hun ouders en het eiland gebeuren als de magie terug keert? 


Wat vind ik zo leuk aan het boek?
Ik vind het leuk bedacht om ook eens in te gaan op hoe verder gaat met de slechteriken uit alle Disney klassiekers. Ook vind ik het leuk dat hierover een boek is geschreven voor Young Adult. Dit is net zoals de films die alleen 's avonds draaien, voor mij een statement: Disney is niet alleen voor kinderen zoals sommige mensen beweren.  Ook vind ik het leuk om te zien hoe de personages ondanks hun slechte ouders toch hun eigen weg beginnen te kiezen, hoe moeilijk ook. 

Wat vind ik het grappigste aan het boek?
De manier waarop er gescholden word in het boek. Pardon? Ja, er wordt namelijk gescholden met Disney figuren. In lucifersnaam of oh my lucifer. Dit is de verwende en valse kat uit Assepoester. (Hij geeft me nog steeds de negatieve kriebels..) Geniaal bedacht, vind ik. 


Wat vind ik bijzonder aan het boek?
Ik vind het geweldig dat er zoveel Disney karakters in verwerkt zitten, van zo ongelofelijk veel films. Ook gebeurtenissen uit Disneyfilms zijn op een bijzondere manier in het boek verwerkt. Als ik dit meer uit zou leggen, zou ik te veel spoileren. Daarom zeg ik: Lees het zelf maar!

Aan wie zou ik dit boek aanraden?
Sowieso aan Disney fans, maar ook aan liefhebbers van sprookjes of mensen die in hun kindertijd heel veel Disney hebben gekeken. Soms moet je wel eventjes nadenken van wie was dat ook al weer, maar het is zo leuk om allemaal van die kleine 'oh ja, zo zat dat' - momentjes te hebben. Als je helemaal niets hebt met Disney en sprookjes, raad ik dit boek ook niet aan. Zoals ik al zei is het één en al Disneywereld. Bovendien wordt het heel lastig om het verhaal te volgen, als je zeer weinig Disney karakters bij naam kent. 

Welk cijfer zou ik dit boek geven?
Dwaaleiland is niet het geniaalste boek dat ik ooit gelezen heb, maar toch ook geen voorspelbaar boek. Het maakt nieuwsgierig om verder te lezen en ik heb het binnen een week uitgelezen. Bovendien ben ik enorm benieuwd naar de film die begint waar het boek eindigt. (Disney descendants. Helaas alleen op Disney channel maar daar vind ik wel iets op :p) Daarom geef ik dit boek een 8. Fijn om te lezen en leest als een trein. 


Tot slot: Welke van deze slechteriken zou jij het liefst als vader of moeder hebben?
Ehm, in ieder geval niet Cruella. Carlos wordt als slaaf gebruikt. Ook niet Malafide, die stuurt haar dochter op gevaarlijke missies. Dan gaat het nog tussen Jafar en de boze koningin. Jafar laat zijn zoon van alles stelen en dat lijkt me ook niet zo fijn.. Qua leven lijkt de dochter van de evil queen me het 'prettigst'? Dit gaat zwaar tegen mijn Sneeuwwitje- fan-principes in, aangezien de evil queen haar wilde vermoorden, maar toch. De boze koningin zorgt een soort van goed van haar dochter. Tot zover mogelijk normale slaapkamer en het enige wat ze doet is zeuren dat Evie haar blush is vergeten en dat soort zaken. Wel lijkt het me irritant om de hele dag vervelende verhalen over Sneeuwwitje en de dwergen te horen. En om maar niet te spreken over de gedachte dat mijn moeder dan praktisch dezelfde persoon zou zijn als die doodenge horror- heks uit Sneeuwwitje. Brr..

Goed, op dit moment ben ik eventjes heel blij dat mijn ouders geen Disney schurken zijn. Ik ben zelf tevreden met mijn eerste boek recensie. Ik hoop dat jullie het leuk vonden en dan wens ik jullie nog een magisch mooie avond. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten