maandag 2 maart 2015

Lieve Marianne

Ik schrijf je deze brief als uitdaging voor mijn blog. De uitdaging die ik op internet vond luidde het volgende: Een brief schrijven aan je jongere zelf. Wat zou je zeggen? We spreken even af dat jij nu een jaar of  tien bent, oké? Ik ga je voorbereiden op de zeven jaren die voor je liggen, haha.

Op dit moment is er een meisje in jouw klas ernstig ziek. Op een gegeven moment zul je haar nog lastig herkennen in hoe ze eerst was. Maar blijf je beseffen dat dat meisje binnen in het zieke meisje nog steeds één van jouw vriendinnetjes is. Geniet van ieder spelletje dat je met haar doet, geniet ervan wanneer meester je vraagt om haar voor te lezen en geniet van ieder moment dat je met haar mag beleven. Sla ze op in je hart en koester ze. Behandel haar niet als een zieke. Maar behandel haar als een vriend. Er zal een moeilijke tijd komen, maar ik kan je nu vertellen dat je hier sterker uit zult komen. 

Op dit moment hebben waarschijnlijk een paar meisjes uit jouw klas hun eerste "verliefdheid". Jij moet hier nog niks van weten. Jongens? Bah. Zo denk jij er nu nog over. Blijf dat nog maar een poosje denken. Jongens komen nog wel. Voel je niet raar wanneer andere meisjes al hun eerste kus hebben gehad. Er zit geen tijdslimiet op zoiets en het is niet stoer om als eerste gezoend te hebben. Wacht voor de juiste persoon op het juiste moment. Wanneer dat is, dat voel je. Maak je daar geen zorgen over. Maar doe het vooral niet wanneer je gevoel eigenlijk alle alarmbellen laat rinkelen. Jouw gevoel heeft het meestal goed. Luister daar naar. 

Waarschijnlijk droom je er op dit moment van om een keer naar een ander land op vakantie te gaan. Je baalt er van dat jouw vader dit niet wil. Maar wanneer je een paar jaar ouder bent zul je naar Parijs gaan. Voor maar liefst vijf geweldige dagen. Dit zal een levenservaring worden die je niet zal vergeten. Verder ga ik er nog niet te veel over verklappen, dan weet je alles al. Wel zeg ik dit: Probeer de garnalen tijdens het avondeten niet uit. Je gaat ze zo smerig vinden dat je je hele glas drinken eraan besteedt en de rest van de maaltijd geen drinken meer over hebt.

Momenteel schrijf je allemaal losse verhaaltjes en waarschijnlijk ben je ook helemaal ICarly fan. Ik heb een leuke verrassing voor je: Wanneer je zestien bent zul je je eigen blog opzetten en deze blog zal maar liefst een jaar en twee maanden blijven bestaan. (ItsAllAboutMarly is nu inmiddels zo oud ongeveer.) En ik hoop er nog heel lang mee door te gaan. 

Gedurende de komende zes jaar zul je erg veel verschillende vriendschappen ervaren. Sommigen zullen verdwijnen, anderen vervagen en sommige zullen onverwachts komen maar tot vandaag de dag blijven. Wees jezelf en neem andere mensen ook zoals ze zijn. Probeer mensen niet te veranderen. Dat is een advies dat ik zou willen markeren, onderstrepen en ook nog eens willen verduidelijken met een stuk of tien uitroeptekens. Je kunt mensen niet veranderen, probeer het niet. Ik heb wel eens geprobeerd om iemand naar mijn idee positief te veranderen omdat ik diegene wilde helpen. Maar geloof me, je creëert er geen leukere mensen op. Mensen stralen wanneer ze zichzelf zijn. c: 

Wat ik je verder voor advies wil geven? Hmm.. Ik weet het eigenlijk niet zo goed. Ik denk dat het het belangrijkst is dat je je hart volgt. Ook wanneer het allemaal lijkt tegen te zitten en wanneer er geen zonneschijn achter de rij donkere wolken lijkt te zitten blijf jezelf. Blijf je dromen volgen. Zoals Dory in Finding Nemo zegt: Just keep swimming. Ik zal het voor jou nog eventjes vertalen. Gewoon blijven zwemmen. Blijven lopen. Blijven doorgaan. Vertrouw op een happy end. Dan zul je geweldige vrienden ontmoeten, een superleuke opleiding doen met een gezellige en leerzame stage uiteindelijk. Wat er daarna je te wachten staat in het leven weet ik ook nog niet. Ik zal je ervan op de hoogte stellen zodra ik dat weet. Ook al denk ik dat het niet goed is om altijd alles te weten. Ook al weet ik dat wij beide erg nieuwsgierig zijn.

Liefs,
Mar (Zo noemen mensen mij tegenwoordig. Veel beter dan die bijnamen van vroeger toch? Marri, Marjantsje. Just don't.)

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten