dinsdag 3 maart 2015

Deze muziek betekent veel voor mij

Heey allemaal! Zoals jullie al gemerkt hebben wijkt ItsAllAboutMarly momenteel af van het normale schema. Ik post veel uitdagingen omdat ik een lijst met leuke uitdagingen heb gevonden op internet. Vandaag ga ik vertellen welke liedjes voor mij een speciale betekenis hebben. Ik doe dit in een "tag-vorm" aangezien het oorspronkelijk de dag van de tags is op ItsAllAboutMarly. Enjoy!

Van welk(e) liedje(s) word jij momenteel vrolijk?
Liedjes met een flinke beat zoals "Boom clap" van Charli xcx of "Breakthrough" uit de film Lemonade Mouth, which is a Disney movie. Ook word ik vrolijk van muziek van vroeger. Liedjes die me herinneren aan mijn basisschooltijd zoals high school musical, which is Disney too.. c: Ik kijk nu even naar de playlist op mijn mobiel. "Love me like you do" van Ellie Goulding en "Dangerous" van o.a. David Guetta dat refrein maakt me ook helemaal vrolijk. Sowieso van muziek luisteren met oortjes in word ik vrolijk. Zoals ik laatst al eens zei dan klinkt de muziek op de één of andere manier warmer.


Welk(e) liedje(s) geven je een sterk gevoel?
"Stronger" van Kelly Clarkson blijft natuurlijk een powerlied. En verder pfoe.. "Really don't care" van Demi Lovato ft. Cher Lloyd. Ook krijg ik altijd een heel sterk gevoel van "Let it go", haha. Er zat gewoon iets van Disney aan te komen. Oh ja, en "I don't feel like dancing" van de Scissors sisters. Eigenlijk zijn er heel veel nummers waar ik me sterk door voel. Het hangt heel erg af van het moment. Disney muziek is sowieso over het algemeen iets dat me power geeft. 

Welk(e) liedje(s) bieden jou troost als je het moeilijk hebt?
Dat is er eigenlijk maar eentje. En het is een Fries liedje. Daarom zal ik niet alleen de titel noemen maar ook een stukje tekst vertalen voor de niet- Friezen die mijn blog volgen. Het liedje heet "Slût dyn eagen" en is van het Friese zangduo Die Twa. De titel van het liedje betekent: "Sluit je ogen." Het werd gespeeld op de begrafenis van mijn opa. Mijn opa waarmee ik een hele goede band had. Hij had hele wijze verhalen en goede raad. Als ik dit liedje luister voelt het alsof hij altijd over ons waakt en dat ik niet bang moet zijn. 

Stukje vertaling:

Sluit je ogen maar,
Ik ben heel dicht bij jou,
Geef je maar over,
Ik hou je vast,
Voel je vrij

Denk aan mij en alles komt wel weer goed,
Ik ben degene die op jou past,
Dus houd maar moed

In de storm sta je bij mij uit de wind
Als je je eenzaam voelt
 zorg ik dat ik jou weer vind
Je kunt gaan huilen
Als het verdriet begint
Kom maar naar mij
Want de liefde overwint

De nacht wordt weer een dag
Het duister wordt weer licht
De zon zal weer gaan schijnen
Laat je zorgen verdwijnen
Denk maar weer aan mij
Ik ben heel dichtbij
En één ding is echt zeker
Mijn liefde voor jou 
Gaat nooit voorbij


Bij welk(e) liedje(s) heb je geweldige herinneringen?
Dark horse van Katy Perry. Een vriend van mij is radio dj en wij als vriendengroep luisteren soms wel. We hoorden Dark horse te vaak toen het een hit was. En die vriend ging ons toen ook expres met dat nummer irriteren.. Vandaar dat het nummer binnen onze groep een legende is.

Welk(e) liedje(s) laten bij jou wel een traantje vallen?
"Dit pakt niemand ons meer af" gezongen door Kimlian voor de film Achtste groepers huilen niet. Dat liedje doet me denken aan wat er op de basisschool in onze klas is gebeurd. En sowieso kun je dat liedje interpreteren bij iedere dierbare overledene. Daarom is het voor veel mensen ook een erg emotioneel nummer. Verder heb ik een hele tijd flink wat tranen weggepinkt als ik "Vaarwel verleden" van Nick en Simon hoorde. Dat liedje werd op de begrafenis van het vriendinnetje dat op de basisschool overleed gespeeld. Nu kan ik het nummer horen zonder te huilen. Ik vind het wel nog steeds een prachtig nummer. 

Welk(e) liedje(s) wil jij altijd meezingen als je ze hoort?
Disney liedjes, haha. :$ Meest voorspelbare antwoord aller tijden. Ook wil ik soms mee zingen of bewegen als ik mijn favoriete nummer hoor met oortjes in. Maar dat is niet altijd een goed idee. 


Welk liedje zou jij willen zingen wanneer je goed genoeg zou zijn om mee te doen aan bijvoorbeeld the Voice?
Ik zou een vrolijk liedje willen zingen, maar ook niet een te druk liedje. Ik denk als eerste aan "I won't say I am in love" uit Hercules. Ja, die zou ik doen. Als ik goed zou kunnen zingen zou dat een goede keuze zijn. Er zitten veel verschillende stukjes in en een uithaal. Dream on girl. c: Dreaming is good.

Bij welk(e) liedje(s) word je acuut chagrijnig?
Op dit moment is er niet echt een nummer waarvan ik als ik het hoor de winkel uit wil lopen. Een hele tijd is dat Happy van Pharrel Williams geweest. Het nummer vind ik wel leuk, alleen ik hoorde het altijd uitgerekend als ik een slecht humeur had. En dat is het steeds herhalende "because I am happy" behoorlijk irritant. Ook het "dit liedje was het liedje van mij en mijn ex"- verhaal, wat nogal cliché is, heb ik wel eens meegemaakt. Ook dat is irritant. Gelukkig zijn er momenteel geen liedjes die me op die manier raken. c:

Happy!

Wat vind je het stomste aan muziek?
Het stomste vind ik dat ik soms iets wat eerst mijn lievelingsliedje was helemaal niet meer leuk vind omdat ik mijn liefde voor dat liedje kapot heb geluisterd door het te vaak te luisteren.

Wat vind je het mooiste aan muziek?
Dat een muzieksmaak zoveel over een persoon kan zeggen. De tekst van liedjes kunnen heel veel over een persoon vertellen. Ook vind ik het mooi dat muziek zo nauw aangesloten staat op onze stemming. Dat we ons in muziek kunnen herkennen en dat we er vrolijk van worden. Muziek wordt voor zoveel verschillende gelegenheden gebruikt. Bij verdrietige gebeurtenissen zoals een begrafenis, biedt het troost, een soort hart onder de riem. Bij feestjes maakt het mensen nog vrolijker. Ook vind ik het mooi dat muziek mensen uit verschillende landen met verschillende talen kan verbinden. Door een mooie melodie of een Engelstalige tekst. Om deze reden vind ik het ook zo leuk dat Disney muziek in bijna alle talen is.



Goed, dit was het voor vandaag. Ik hoop dat jullie het leuk vonden. Zelf vond ik dit erg leuk om te maken, het is leuk om een keer iets te vertellen over wat muziek met me doet. Ik wens jullie nog een fijne avond en veel succes op school morgen! ( Voor degenen die morgen pas weer naar school gaan omdat ze bv. net als ik twee dagen stagen hebben gehad.) 

Liefs,
Marianne 












Geen opmerkingen:

Een reactie posten