donderdag 26 februari 2015

Keuzes

Heey allemaal! Vandaag ga ik weer eens 'out of the box' schrijven. Een soort frisse vernieuwing voor ItsAllAboutMarly. Ik houd mij sinds gister erg bezig met challenges. Ik zoek internet af naar uitdagingen die mij aanspreken. De uitdaging  van vandaag is een persoonlijk artikel. Welke keuzes die je hebt gemaakt beïnvloeden wie je nu bent? Met iedere keuze, groot of klein, kies je een stukje richting in je leven. Daarom is het ook zo belangrijk om goede keuzes te maken. Keuzes die voor jou goed voelen. Hoe je in de toekomst tegen een keuze van het verleden aankijkt, kun je eigenlijk niet weten. Ik probeer altijd mijn gevoel te volgen, maar dan wel in overleg met mijn verstand. Als mijn gevoel zich ergens goed bij voelt, dan ga ik denken: "Is dit echt de goede keuze voor mij?" Maar ik probeer mezelf geen kansen te ontnemen door te bedenken wat er allemaal mis zou kunnen gaan. Just follow the heart. It knows the way. c: Welke keuzes hebben mij gemaakt tot wie ik nu ben? 

Ik heb de keuze gemaakt om van havo 3 over te stappen naar het MBO
Op havo haalde ik goede cijfers, behalve op natuurkunde, maar omdat het heel druk was, raakte ik compleet in de stress. Ook zit je op het voortgezet onderwijs nog met allerlei vakken waarmee je later niets wilt doen. Nu doe ik de opleiding Onderwijsassistent. Ik leer gericht voor iets met vakken die daarbij passen. En dat is een groot verschil. De vakken interesseren je meestal meer. Ik vind bijvoorbeeld pedagogiek en psychologie erg leuk. Ook ben ik erg blij met de stage die ik nu loop. Ik heb daardoor leuke mensen ontmoet, zoveel meer ervaring opgedaan en fantastische kinderen ontmoet. Aan het einde van het schooljaar ga ik daar waarschijnlijk weer weg. En stiekem kijk ik daar wel een beetje tegenop. Het is wel een plek waar je drie kwart school jaar twee dagen per week komt. Je bouwt een band op met de school, de juf en de kinderen. Van mijn school mag ik er nog een jaartje blijven als ik zou willen. Maar ik denk dat ik me niet moet laten leiden door van "oké, dan blijf ik nog een jaartje langer bij deze mensen" maar dat ik moet kijken naar wat goed is voor mijn opleiding. En ik denk dat dat juist veel verschillende stage ervaring is. Ik kan altijd nog een keer langs gaan, haha. Ik ben blij dat ik nu iets kan doen waar ik vroeger van droomde. Juf zijn. Daarom was dit een goede keuze die ik vorig jaar heb gemaakt en waarvan ik nog iedere dag blij kan zijn dat ik hem gemaakt heb.


Ik heb de keuze gemaakt om ItsAllAboutMarly te creëren
Deze keuze heb ik in het najaar van 2013 gemaakt. ItsAllAboutMarly stelde toen nog helemaal niet zoveel voor. Ik schreef zo nu en dan een artikel over hoe mijn dag was gegaan en inspirerende dingen die mensen om me heen hadden gezegd. In de laatste maand van het jaar kocht ik een tijdschrift. Hierin stond een stuk over doelen voor het nieuwe jaar. Er stond ook tussen "begin een blog". Die drie woorden. Die gaven me hoop. Hoop dat ik goed genoeg zou zijn om steeds weer met iets nieuws te komen. Goed genoeg om mensen te amuseren met de dingen die ik neerzet. Goed genoeg om de discipline te hebben om er echt iets blijvends van te maken. Niet een blog van een paar weken en daarna weer stoppen. Ik heb toen alle artikelen van 2013 verwijderd en ben in januari 2014 begonnen met ItsAllAboutMarly zoals ze nu is. It might be one of my best choices ever. :)

Dat is één van de dingen die ik er zo leuk aan vind. Je inspireert. 

Ik heb de keuze gemaakt om dingen los te laten
Vroeger kon ik heel lang heel erg met dingen uit het verleden zitten. Maar ik ben op een punt gekomen dat ik mezelf een aantal regels heb opgelegd. 1. Me niet druk maken om mensen die dat ook niet om mij doen. 2. Niet alles geloven wat andere mensen zeggen. Het is niet altijd op waarheid gebaseerd. Deze dingen klinken heel erg simpel, maar dat is het echt totaal niet. Ik denk dat het ook wel een kwestie van jaren is geweest voor ik deze twee regels echt kon naleven. Ik ben van mijn twaalfde tot ongeveer mijn vijftiende erg onzeker geweest. De afgelopen jaren durf ik mezelf te zijn, mijn eigen blog op te zetten en kan ik niet- opbouwende kritiek nu naast me neerleggen.



Kortom; Ik heb de keuze gemaakt no matter what naar mijn hart te luisteren, ik heb de keuzes gemaakt om soms een risico te nemen. Omdat ik weet dat je niet altijd in je veilige bubbel kunt blijven zitten. Hiermee bedoel ik dingen die waar je onzeker of zenuwachtig van word. Zoals op een vreemde afstappen en een praatje maken bijvoorbeeld. Maar als je dit nooit doet ontmoet je ook niet zoveel nieuwe mensen.

Goed, dit was het voor vandaag. Ik hoop dat jullie het weer leuk vonden. Ik wens jullie allemaal nog een sprankelende avond.

Liefs,
Marianne 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten