zondag 17 augustus 2014

Kiko time #2

Heey allemaal! Voor mijn gevoel was het gisteren dat we onze jonge kat Kiko ophaalden. Maar het is nu dus al bijna een maand geleden. Woensdag 23 Juli hebben we hem uit het asiel gehaald en 24 Juli kwam mijn eerste deel van 'Kiko time' online. Mijn voornemen is om één keer per maand met jullie te delen hoe het met Kiko gaat. Laten we voorop stellen dat er in een maand veel veranderd is.



Toen we Kiko een paar dagen hadden merkten we dat het een lieve kat is maar dat hij door wat hij allemaal meegemaakt heeft nog wel eens bang was. Kiko liep een keer de hele tijd om me heen en ik stapte achteruit want ik had niet door dat hij achter me zat. Per ongeluk stapte ik op zijn staart. Hij schoot onder de band en plaste van angst in de kamer. Dat plassen is twee keer gebeurd. Wanneer hij in paniek raakte. Gelukkig doet hij dat nu niet meer. 

Inmiddels voelt hij zich een stuk meer thuis. Dat merk je aan alles. Hij is brutaler, (Soms een beetje te brutaal), gaat op verkenning en laat duidelijk zijn mening horen. Als hij in een speelse bui is wil hij nog wel eens bijten. Dat zijn we hem aan het afleren, want dat is natuurlijk niet echt leuk. Verder is Kiko een hele vrolijke kat die dol is op het gezelschap van mensen. Als we hem 's ochtends uit de garage komen halen is hij heel dankbaar en spint hij luid. Kiko heeft heel veel energie en is voor geen enkel kattenspeeltje bang. Tegenwoordig speelt hij zelfs met één van de stuiterballen die ik vroeger bij de tandarts kreeg. Helaas speelt hij ook met dingen zoals de nieuwe gordijnen (daar word mijn moeder heel blij van), mijn schoenen en afstandsbedieningen. Iets minder handig. Maar goed, hij is nog maar heel klein. Hij zit in een fase waarin hij ontdekt. Een soort peuterfase. Natuurlijk mogen we hem daarin wel aanspreken op zijn gedrag en is het belangrijk om hem te leren van goed en fout is. Ik denk dat het daarin belangrijk is dat het hele gezin dezelfde termen gebruikt zoals: "Nee, Kiko" of "Kiko, nee". Dan leert hij dat herkennen. 

Op dit moment luistert hij nog niet echt naar zijn naam. Gister dacht ik even dat hij zijn naam herkende maar dat bleek gewoon toeval te zijn dat hij op keek. Jammer. Maar goed, ik kan niet wachten tot hij op Kiko reageert. Dat zou zo lief zijn! En dan lukt hem aanspreken waarschijnlijk ook veel beter.

Los van zijn gigantisch drukke 'kitten'- buien heeft Kiko ook rustige buien waarin hij bij je op de bank ligt te slapen of aangehaald wil worden. Vandaag heeft hij zijn eerste stapjes buiten gedaan. Dat was wel grappig om te zien. Hoe hij voor het eerst met zijn pootje in een waterplas stapte. Hij rilde helemaal, schudde zijn pootje uit en liep daarna snel weg. Zonet lag Kiko lekker te slapen en toen ik hem even aaide kwam er toch een grote gaap uit! Nu ik dit schrijf krijg ik een beetje een warm gevoel door me heen. Kiko is zo'n schatje. 



De band met de andere katten is nog niet echt geweldig. Maar dat is ook best logisch. Onze oudste kat, Fluffie, vindt Kiko geloof ik wat te druk. Bengel en Kiko doen zo nu en dan hun neusje even tegen elkaar als begroeting. En dat deden ze eerst niet. Dus dat is een vooruitgang.

Ik kan het me steeds minder goed voorstellen hoe het zonder Kiko was. Ik begin ook al onbewust bijnamen voor hem te verzinnen zoals Kiek, Kiek kiek of Kiekneus. Een jong dier in huis kan zo leuk zijn. Een thuis geven aan een jong onwetend wezentje die afhankelijk van je. Hem of haar opvoeden tot een volwassen huisdier. Dat vind ik zo mooi..

Maar goed, nu zijn jullie weer eventjes op de hoogte hoe het met de kleine dondersteen gaat. Vanaf nu zal ik minder vaak artikelen posten. Deze week begint school weer voor mij. En dat gaat voor mij voor. Ik hoop dat jullie dat begrijpen. Wanneer ik artikelen online zet weet ik nog niet precies. Ik wil eerst de eerste week of weken even kijken wat ik dit schooljaar precies kan verwachten en hoe ik dat het beste kan combineren met mijn blog. Maar dan weten jullie eventjes waarom er vanaf nu misschien soms geen artikel online komt. Ga vooral niet denken dat ik gestopt ben, want dat ben ik niet van plan. En áls dat ooit zou gebeuren zou ik dat wel laten weten op mijn blog. Maar stoppen wil ik niet want daarvoor vind ik dit veel te leuk. 

Voor iedereen die morgen zijn of haar eerste schooldag heeft. Heel veel succes. You can do it! Voor de mensen die nog vakantie hebben: Geniet er nog maar eventjes van. Ik heb in ieder geval een top zomer gehad.

Liefs,
Mar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten