dinsdag 26 augustus 2014

Dingen die ik belangrijk vind in mijn leven

Heey allemaal! Ik ben vandaag al drie keer een artikel begonnen over een ander artikel. Het voelt gewoon alsof het eventjes niet lukt. Ik ben nogal moe, heb een lange dag gehad en te veel inspiratie. Mijn hoofd loopt gewoon over. Nu ben ik er eindelijk uit wat ik vandaag ga doen. Ik had zin in een mooi artikel over het leven. Maar ook niet te lang. Daarom maak ik vandaag een lijstje met dingen die ik belangrijk vind in het leven. Wanna know? Lees dan vooral verder!



Liefde
Ik vind het belangrijk dat mensen elkaar lief hebben. Dat ik zelf van mensen houd maar er ook mensen van mij houden zeg maar. De mensen waar ik van houd zijn heel speciaal voor me. Ik hoop dat ik hun dat genoeg laat merken. 

Positieve energie uitstralen
 Ik vind het belangrijk dat ik als een warm en vriendelijk persoon op andere mensen overkom. Naar de vrouw glimlachen die je helpt in de bibliotheek als je iets niet kunt vinden, mensen aankijken en groeten ook al ken je ze niet en altijd de moeite nemen om er voor mensen te zijn. Ook al ken je ze niet zo goed. Fietst een hele groep weg? Wacht op die ene persoon die niet zo snel mee kan komen. Van die kleine dingetjes. Ik merk zelf namelijk dat mensen die chagrijnig overkomen ook mijn humeur omlaag halen. En mensen die positiviteit uitstralen kunnen met iets heel kleins je een heel warm welkom gevoel geven. Ik wil ook zo zijn. Ik denk dat mensen uit mijn omgeving dit wel herkennen in mij. Maar dat is het dus. Waarom ik me vaak zo gedraag. Ik vind het belangrijk in het leven.

Respect
Ik vind het belangrijk om mensen te behandelen zoals je zelf ook behandeld wilt worden. Klinkt misschien heel cliché, maar ja. 

Sprookjes
Sommige mensen zeggen dat sprookjes levenslessen zijn. Dat iedereen ze daarom kent. Dat achter zo'n leuk kinderverhaaltje gewoon echt levenslessen zitten. En dat geloof ik ook wel. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de Disney karakters, dan zie je dat het wel klopt. In Frozen leer je dat een zusterband soms zo sterk kan zijn dat het overwint. Rapunzel volgt haar hart. Sneeuwwitje probeert de wereld te vullen met zonneschijn. Soms kunnen we echt dingen van Disney karakters leren. Als we er open voor staan.

Vergeving
Nu heb ik het natuurlijk over hele grote onvergefelijke dingen. Ik vind sowieso dat voor ieder mens de grens waarschijnlijk ergens anders ligt. Je bepaalt zelf wanneer je iemand wilt vergeven. Maar ergens vind ik het wel belangrijk. Want als je van iemand houdt is het niet fijn om ruzie met diegene te hebben. Vergevingsgezindheid is denk ik een hele mooie eigenschap. Wees trots op jezelf als je hem bezit.

Zelfverloochening
Ik denk niet dat dit helemaal goed is. Zelfverloochening houdt in dat je totaal niet aan jezelf denkt maar altijd een anders belangen voor je eigen zet. Maar ik denk wel dat een middenweg heel goed zou zijn. Mensen denken meestal als eerste aan hun eigen belang. Het begint op de peuterspeelzaal al. Alle meisjes: "Ik wil de roze beker!" En later bijvoorbeeld met het kiezen van de taken in een groepsproject. Je kunt niet altijd zelf het leukste doen. Of als je met een vriendin winkelt en jullie willen hetzelfde shirtje maar er is maar eentje. Ik denk dat het heel goed is om dan ook eens te zeggen: "Oké, neem jij hem maar." Tenminste ik heb zelf meestal dat als ik hem dan zelf neem ik met een knagend gevoel in mijn buik blijf rondlopen. En waarschijnlijk voel ik me goed als ik hem aan haar heb gegund. Zulke dingen.

Eerlijkheid
Ik heb zelf nogal moeite met liegen. Het lijkt wel alsof ik er steeds meer moeite mee krijg. Ik ben er niet goed in. Ik wil het meestal ook niet. Als er dan wel eens een leugentje uitkomt komt de waarheid er meestal een uur later achteraan. Omdat ik een nogal groot geweten heb. Dat tegen me blijft zeuren waardoor ik gewoon echt bijna niet kan liegen. Eigenlijk zou ik daar blij mee moeten zijn. En dat ben ik ook wel. Maar je kunt ook té eerlijk zijn. En daar heb ik soms last van. Wat ook vervelend is, is wanneer jij helemaal eerlijk tegenover iemand bent maar diegene tegen jou liegt. Ik vind eerlijkheid belangrijk. Want daarop is vertrouwen gebaseerd. Leugens maken vertrouwen kapot. En wat is een band zonder vertrouwen?

Dit zijn de dingen die ik het allerbelangrijkst vind in het leven. Misschien een beetje mijn normen en waarden. En volgens deze punten probeer ik ook dagelijks mijn leventje te leiden. Ik hoop dat jullie dit een leuk artikel vonden. Zelf vond ik het een erg mooi en open artikel om te schrijven.

Wat zijn jouw normen en waarden?

Liefs,
Mar 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten