zaterdag 3 januari 2015

How to: Goede voornemens

Heey allemaal! Goede voornemens? Wie kent ze niet? Helaas blijft een goed voornemen vaak bij een voornemen. En dat is best zonde. Ik heb besloten vandaag een 'how to'- artikel over goede voornemens te schrijven. Ik wil proberen tips te geven zodat je meer kans van slagen hebt met goede voornemens. Well, here we go.

  • Ten eerste denk ik dat het voor veel mensen als een soort 'verplichting' voelt om 1 januari te starten met voornemens. Omdat het een nieuw jaar is. En dat begrijp ik ook. Dat kan heel goed zijn. Je voelt een soort gevoel van een frisse en nieuwe start over je heen komen. Alleen waarom zou je op 1 januari jezelf goede voornemens opleggen? Terwijl je het hele jaar bezig kunt zijn met doelen.

  • Ook denk ik persoonlijk dat het beter is om jezelf één doel tegelijkertijd te geven. Max. twee. Want als je jezelf een enorme lijst met voornemens opdraagt weet je simpelweg niet waar je moet beginnen. Daarom heb ik ook altijd goals voor een maand. Vier doelen per maand. Dat is voor mij overzichtelijk. Ook geef ik mezelf soms per dag een doel. Bijvoorbeeld: "Hé Marianne, ik wil dat je vandaag spontaan zegt wat je denkt" of "Vandaag ga je maar iets doen aan beweging". Zulke dingetjes. En daar houd ik me dan ook aan. Wanneer een doel gelukt is kun je trots op jezelf zijn en een nieuw doel voor jezelf bedenken. Dat geeft toch een beter gevoel dan zo'n laplijst? Daar krijg ik persoonlijk alleen maar stress van.

  • Wees niet te streng voor jezelf. Je hoeft niet een compleet nieuw mens te worden en alles aan jezelf te veranderen. Ieder mens heeft zijn goede en slechte kanten. Voorbeeldje: Ik ben goed in schrijven. Maar: Ik kan ook veel te gedetailleerd zijn om momentje dat mensen haast hebben en liever even kort en duidelijk horen wat de bedoeling is. Het is goed om van jezelf te weten wat je talenten en valkuilen zijn. Maar onthoud goed; je hoeft niet perfect te zijn.

  • Denk klein. Als je een sloddervos bent kun je als doel hebben: Ik maak nooit weer troep. Maar je kunt ook zeggen: Deze week ruim ik mijn kamer op.

  • Wees duidelijk in het formuleren van je voornemens. Om even terug te komen op het voorbeeld van het kamer opruimen. Je kunt zeggen: Deze week ruim ik mijn kamer wel een keer op. Maar je kunt ook zeggen: Zaterdagochtend ga ik mijn kamer opruimen. Dit geeft al meer duidelijkheid over wanneer je het daadwerkelijk gaat doen. Dit geeft meer rust voor jezelf en geeft het doel ook meer kans van slagen.

  • Ook is het handig om doelen kort maar duidelijk voor jezelf op te schrijven. Gebruik er bijvoorbeeld een notitieboekje voor. Bovenaan de pagina schrijf je de datum. Daaronder het doel. Later schrijf je eronder of je het doel gehaald hebt en hoe dat je is gelukt. Als het je niet is gelukt, probeer dan bij je jezelf na te gaan waarom het niet is gelukt. Wat kun je eventueel veranderen? Of was het doel (nog) te hoog gegrepen? Dan kun je misschien eerst bezig gaan met iets anders. Eerst zal het aftasten zijn naar welke doelen je van jezelf kunt vragen, maar na een tijdje zul je zien dat dit systeem goed kan werken.

Goed, dit is alles wat ik kwijt wilde over goede voornemens. Ik hoop dat jullie er iets aan hebben. Vandaag ga ik mij bezighouden met schoolprojecten en ik hoop daarna nog tijd te hebben om met een vriendin af te spreken. Maar goed, eerst wat je moet, dan wat je wilt.. Zucht.. Ja, Marianne. Dat is dan ook meteen mijn laatste tip: Wees duidelijk voor jezelf en soms een beetje streng. Maar niet te streng. En beloon jezelf met iets wat je leuk vind om te doen. In mijn geval is dat dus afspreken met een vriendin. 

-xx- Mar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten