zaterdag 22 augustus 2015

Personal update: Eerste week school

Hee allemaal! Ik heb nu een aantal dagen niet geblogd. De afgelopen week stond in het teken van NIEUW. Al deze nieuwe indrukken heb ik opgespaard voor één artikel. Zoals ik heb beloofd komt hier het verslag van mijn allereerste week als tweedejaars onderwijsassistent. Get ready for a personal update.



Anders dan vorig jaar begon ik dit jaar met twee dagen stage. Ik loop dit jaar stage in groep 2. Het is mijn eigen keuze om dit jaar weer met kleuters te werken. Ik heb op mijn vorige stage in iedere klas een dag meegedraaid en vind eigenlijk alles leuk. Maar de onderbouw vind ik op de één of andere manier toch het leukst. Ik hou ervan om veel te helpen en van alles tegelijk te moeten. En in de hogere klassen zijn leerlingen toch meer zelfstandig en zit je als juf meer achter je bureautje. Bovendien denk ik dat het niet altijd even goed zal gaan als ik nu rekenen uit zou moeten leggen aan groep 7 of 8. Wat voor stage ik in het derde jaar kies weet ik nog niet, ik denk dat ik dan wel in een hogere klas wil stage lopen. Gewoon om te kijken hoe het me bevalt om een jaar lang met oudere kinderen te werken. 

Maar goed, mijn eerste stagedagen. Ik heb een hele aardige stagementor. Ze bedankt me voor de hulp en ik voel me zeer gewaardeerd door haar. Dat is fijn. We hebben wel een leuk klasje van 28 leerlingen. Er zitten zoveel verschillende kinderen in zo'n klas. Allemaal verschillende karakters. In de eerste stageweek en misschien wel weken gaat het er vooral om om een band op te bouwen met de kinderen en je plekje te vinden. De eerste dag op stage moest ik best wel wennen. Er zijn een aantal grote verschillen met mijn vorige stage-adres. Deze verschillen zijn niet positief of negatief te benoemen, ze zijn gewoon anders. En daar moest ik aan wennen. De tweede dag voelde ik me al meer thuis, liep ik fleurig door de gangen en ja.. Het voelde gewoon alsof ik daar al wat langer stage loop. In de klas hebben we veel liedjes gezongen en tijdens het zingen van die liedjes kreeg ik echt het gevoel van 'samen'. Ik heb het naar mijn zin op stage.


En woensdag.. Woensdag begon mijn eigen school weer. Tijd om iedereen weer te zien na zes weken. Ik heb een hele fijne en leuke klas, dus je kunt je voorstellen dat ik blij was om mijn klasgenoten weer te zien en te spreken. Na een uurtje op school, voelde het eigenlijk al een beetje alsof we niet zes weken weg waren geweest. En tegelijk weer. Hoe dan ook; het was een fijne comeback. 

Onze klas is nu samen gegooid met de andere klas Onderwijsassistent. Dit maakte dat wij nu bijna veertig mensen in onze klas hebben en dus les moeten hebben in grote lokalen. Deze nieuwe klas is wennen, maar we hebben vooral afgelopen donderdag een leuke dag met elkaar gehad. Donderdag moesten we allemaal een vak presenteren op groep 3/4 niveau. Ik had samen met drie vrienden crea/beeldend als vak gekozen en we hebben een slinger van naambordjes gemaakt met de klas. (Om aan te sluiten op het thema nieuw schooljaar/kennis maken.) De andere presentaties heb ik ook van genoten, iedereen had er echt iets leuks van gemaakt. Super! Tot slot hebben we met zijn allen lekker geluncht. Je kon echt merken, tenminste dat vond ik van mezelf wel, dat we tweedejaars zijn. Als we vorig jaar zulke presentaties hadden moeten maken, had dat er waarschijnlijk anders uitgezien. Nu hebben we gebruikt wat we vorig jaar geleerd hebben bij o.a. didactiek. Dat kon je duidelijk terug zien in de presentaties. 


Woensdag en donderdag waren introductiedagen (al telde de presentatie wel echt mee voor onze portfolio's) en volgende week beginnen de echte lessen. Maandag en dinsdag heb ik natuurlijk weer stage en gisteren was ik vrij. Dit is niet iedere vrijdag zo, alleen deze van de introductieweek. Het was op zich wel fijn om een dagje vrij te zijn. Ik heb overdag een cadeautje gehaald voor één mijn beste vrienden die vandaag 18 is geworden. Van harte gefeliciteerd Fedde! Maak er een mooie dag van. 's  Middags heb ik me bezig gehouden met het maken van een ranzige suprise. Kort samen gevat heeft Fedde zijn hand gestoken in een vuilniszak vol gruwelijke derrie omdat ik had gezegd dat het cadeau erin zat. Om vervolgens na "ik voel helemaal niks" op te merken dat het cadeau in mijn andere tas zat. Genius. ^^ Beter kan ik het niet uitleggen, daarvoor had je er bij moeten zijn. Het was gewoon een mooi moment. Een kernherinnering om in 'inside out termen' te spreken. 

En vandaag? Vandaag ben ik heel lui. Ik sliep gisteren heel laat, aangezien we Feddes verjaardag vierden en ik thuis nog steeds klaarwakker was. (Zou het door de film komen? Daar zaten flink wat schrikmomenten in. :P Ik heb het uitgegild zoals ik in tijden niet heb gedaan.) Vandaag voel ik me niet zo lekker, dus doe ik rustig aan. Hoe was jullie eerste week? Hebben jullie nog steeds vakantie? :) Ik wens jullie nog een fijne zaterdag. Tot snel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten