maandag 17 augustus 2015

Filmrecensie: Inside out (Spoiler alert)

Hee allemaal! Vandaag heb ik mijn allereerste dag op stage gehad. Hoe graag ik jullie ook alles over vandaag zou willen vertellen, ik ga dit nog niet doen. Ik heb besloten om aan het einde van de week een personal update te plaatsen over deze hele eerste week. :) Wel kan ik verklappen dat mijn eerste stagedag erg leuk was, maar dat ik nu wel moe ben. Maar ja, wat wil je ook? Van het vakantieritme naar een stagedag op de basisschool. :P Daar zit verschil in. Wel ben ik voldaan moe, want het was een goede start van een nieuw schooljaar.

Wat ik vandaag op ItsAllAboutMarly ga doen is een filmrecensie. Zoals beloofd; Mijn recensie van Disney's inside out. Een originele animatiefilm die zich voor het grootste deel afspeelt binnen het hoofd van een meisje. (Hoe is het mogelijk?) Vandaag ga ik hier meer over vertellen. Pas op voor spoilers.

Waarom wilde ik deze film graag zien?
Ik keek al ongeveer een jaar uit naar Inside Out. Ik vond de naam van de film toen ik zocht naar 'upcoming Disney movies'. De beschrijving sprak me heel erg aan. Emoties omgezet in karakters die de hoofdrol spelen in een film? Zeker zo'n 80% van de film die zich afspeelt binnen één hoofd van een karakter? Al met al maakte de film mij behoorlijk nieuwsgierig. Ik was dan ook door de dolle heen toen we naar de film gingen.

Waar gaat de film in het kort over?
De film begint met de geboorte van het meisje Riley. Tegelijk met Riley worden in haar hoofd ook haar vijf emoties geboren. Anger, Sadness, Fear, Disgust en Joy. Deze vijf zorgen ervoor dat Riley is wie ze is. Ze bepalen hoe Riley in situaties reageert en beïnvloeden zo haar herinneringen. Joy is eigenlijk de hoofdschakel van de vijf. Zij zorgt ervoor dat Riley gelukkige kernherinneringen krijgt en geen bange, boze, verdrietige of walgelijke. Anger zorgt dat Riley voor zichzelf opkomt, Fear waarschuwt haar voor gevaar, Disgust zorgt dat Riley niks verkeerds inneemt.. Maar wat voor nut Sadness in dit geheel genaamd Riley heeft? Dat ziet Joy niet in. Sadness en Joy zijn elkaars tegenpolen. Wanneer Sadness één van Riley's kernherinneringen blauw (verdrietig) maakt en ze samen met Joy en de kernherinneringen door een luchtkoker verdwijnt, zitten ze behoorlijk in de problemen. Disgust,  Anger en Fear blijven achter om Riley's keuzes te besturen die vanaf nu bestaan uit walging, woede en angst. Het is dan ook geen verrassing dat het niet goed gaat met Riley. Al de eilanden in haar hoofd met fijne herinneringen brokkelen langzaam af. Joy en Sadness moeten snel terug komen met de kernherinneringen. Lukt het om op tijd terug te komen en Riley's leventje weer zorgvuldig op te bouwen? En hoe zit het met Sadness? Wat is haar gave en zal Joy haar gaan waarderen om wie ze is?

Wat is het genre van de film?
Inside out is een animatiefilm.

Aan wie zou ik de film aanraden en waarom?
Haha, aan iedereen die van warme animatiefilms voor alle leeftijden houdt. Natuurlijk raad ik deze film aan bij Disney fans maar je hoeft echt niet per se fan te zijn om deze film geweldig te vinden. Er zit zo'n mooi verhaal in. :)

Wat vind ik minpunten aan deze film?
Het is niet echt een minpunt, maar ik zou wel wat meer scenes met Anger, Fear en Disgust willen zien. Zij kwamen vrij weinig in de film voor vergeleken met Sadness en Joy. Terwijl ze wel erg grappig waren om naar te kijken.

Wat vind ik goed aan deze film?
De verhaallijn, Bing Bong de superlieve olifant (bestaande uit onder andere suikerspin) uit Riley's jeugd, een goed plot maar met een enorm zielige wending die op de één of andere manier wel in het verhaal past.. Goed, dit klinkt misschien allemaal nog wat vaag, maar ik wil ook niet te veel verklappen. Watch it and you'll know what I mean. ^^

Wat voor cijfer zou je de film geven?
Een 9,5. Ik vond het een hele fijne film om naar te kijken. Hij had me van begin tot einde. Ik was naar de bios samen met wat vrienden en mijn zus. En één van mijn vrienden zat net als mij op het puntje van zijn stoel te balen door het onverwachtse PAUZE moment. Ugh, ik haat het als die tekst in beeld komt in de bios. Ook vind ik de karakters heel goed bedacht, vooral Bing Bong. En zoals ik al zei zit de verhaallijn heel goed in elkaar.

Well mensen, dit was mijn recensie van Inside out. Ik heb het idee dat ik niet uitgepraat raak over die film, hij spookt nog steeds door mijn hoofd en laatst heb ik Sadness nagetekend. Daarvan kan ik wel eventjes een afbeelding bij dit artikel voegen. :) Voor nu wens ik jullie nog een fijne avond en tot snel!

Geen opmerkingen: