maandag 10 augustus 2015

It's all about baking #1: Maak je eigen chocolate chip cookies


Hee allemaal! De afgelopen heb ik me veel terug getrokken met een boek. Ik ben namelijk zeer verslaafd aan een serie van Aprilynne Pike. De boeken heten Wings, Spells, Ilussions en Destiny. (Ook in deze volgorde.) Ik heb Wings nu uit en ben eigenlijk meteen doorgegaan met Spells. Man, wat zijn die boeken spannend. Ze hebben alles. Fantasy, romantiek, spanning, momenten om van te gruwelen, zielige momenten, interessante personages.. Just wow.

 Vandaag is het me toch gelukt om het boek eventjes (heel even maar) aan de kant te leggen. Ik had namelijk nog iets te doen; Er staan bij ons nog een aantal pakken in de kast met dingen die gebakken moeten worden. Tussen deze pakken stond ook een pot. Dit is een pot waar alle ingrediënten al in zitten en je alleen nog (in dit geval) ei en boter hoeft toe te voegen. Hoe en wat precies staat beschreven op een schattig, klein kaartje dat aan de pot hangt. 


Zoals jullie in de titel van dit artikel kunnen zien is dit een start van een nieuwe serie. Ik hou namelijk van bakken maar vertel er bijna nooit iets over op ItsAllAboutMarly. Terwijl je op je blog toch juist zou moeten schrijven over alles wat je leuk vind? Nou ja, niks moet natuurlijk. Toen ik eenmaal had besloten een serie te starten over mijn baksels, moest ik nog een naam vinden. Eerst dat ik aan 'bakken met Mar', alleen dat past eigenlijk totaal niet bij me. Daarom heb ik besloten de naam van de serie dichtbij de naam van mijn blog te houden; It's all about baking. 

Wat kunnen jullie verwachten in deze serie? Well, in deze artikelen probeer ik baksels uit en geef er mijn mening over. Ik vertel over hoe het maken ging en of ik het lekker vind. Een soort recentie op bakproducten. Natuurlijk post ik bij ieder artikel ook foto's van mijn creaties. Hier wil ik wel eventjes bij zeggen dat ik geen professionele foodblogger ben, maar ik dit gewoon ga doen omdat ik het leuk vind. De pot met chocolate chip cookies kun je bij jumbo supermarkten kopen, ik had deze gekregen als cadeautje dat ik over ben naar het tweede jaar van mijn opleiding. :) 


Het maken van de koekjes is heel simpel, als je het kaartje aan de pot maar volgt. Eerst doe je het ei in een kom en zorg je er met een garde voor dat het een soort papje word, niet meer een vast geel rondje maar een gele pap. Daarna kiep je de inhoud van de pot in de kom. Kiepen gaat overigens een beetje lastig dus laat je vooral niet tegenhouden om een lepel te gebruiken om te boel wat los te scheppen. Het maakt niet uit als de ingrediënten door elkaar raken, dit gebeurt toch wel tijdens het kneden. Na de inhoud van de pot doe je er nog de juiste hoeveelheid boter bij. Tip: Snij dit stuk in kleinere stukjes zodat het zich makkelijker zal mengen met de rest dan zo'n groot plakkaat. Hierna moet alles door elkaar gekneed worden tot één beslag. Geen losse suikerkorrels of klontjes boter dus. Dit is denk ik het meeste werk van het hele proces. Daarna schep je bultjes deeg op de bakplaat (waar je natuurlijk bakpapier op hebt gedaan) en druk je deze een beetje plat. Zorg voor wat afstand tussen de koekjes aangezien deze echt HEEL ERG GROOT worden in de oven. Gebruik ook niet al het deeg in één keer. Wij konden wel drie keer een bakplaat zo goed als vol maken. En dat is beter dan wanneer het proppen worden en je de koekjes weer los moet snijden. Daarna gaan de koekjes 15 minuutjes in de oven en daarna laat je ze afkoelen en hard worden. En daarna? Dan heb je zelfgemaakte chocolate chip cookies. En echt waar, ik wist niet wat ik ervan moest verwachten. Zouden ze net zo lekker zijn als de koekjes uit de winkel? Het deeg was wel lekker... ( Ja, ik beken schuld. Ik heb van het deeg gesnoept en het was heerlijk.) Maar de koekjes zijn ook echt verrukkelijk. Duidelijk niet uit de winkel, maar zelf gebakken. Ook duidelijk chocolate chip maar toch een beetje anders dan de koekjes uit de winkel. Beslist niet negatief anders, trouwens. 


Goed, ik ga er vandoor. Ik verheug me nu al op het theedrinken straks met een heerlijk zelfgemaakt koekje erbij. :) Deze potten zijn trouwens ook heel leuk om aan iemand te geven. Ik raad het aan. Ik heb er zelf ook wel eens eentje cadeau gedaan en die persoon was er heel blij mee. Ik wens jullie allemaal een fijne avond! En tot morgen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten