donderdag 31 december 2015

Mijn 2015

Met een playlist die ik gemaakt heb ik 2015, die volstaat met nummers waaraan ik een herinnering heb of die ik gewoon fantastisch vind, op de achtergrond begin ik aan het allerlaatste artikel van 2015. *slik* Dat allerlaatste artikel wordt een jaaroverzicht. Geen nieuws jaar overzicht, geen artikel overzicht maar een overzicht van mijn 2015. Wat voor leuke dingen heb ik mogen doen in 2015? Waar ben ik dankbaar voor? Wat ben ik te weten gekomen over mezelf? In 'Mijn 2015' blik ik terug op het hele jaar, omdat ik daar graag nog eventjes vol op geniet van alle leuke herinneringen voor ik een nieuw jaar in ga. 2016, ik heb er zin in. Een boek met lege pagina's dat bijna klaar ligt om ingekleurd te worden. Maar vanaf morgen 2016, vandaag nog even 2015. :)


In 2015 ben ik voor het eerst op vakantie geweest zonder dat mijn ouders mee waren. Er waren wel ouders mee, de ouders van mijn niet biologische maar toch als tweelingzus aanvoelende zus. We zijn een week naar Duitsland geweest. Tegelijk was dit ook mijn eerste vakantie dat ik ging kamperen. Met mijn ouders overnachten we altijd in een hotel, huisje of stacaravan. Mijn zusje gaat altijd met haar ouders met hun eigen caravan weg. Dat betekent; Camping toiletten, camping douches, eten maken op een soort barbecue elke avond.. Allemaal dingen die ik helemaal niet gewend was en waar ik eerst best wel eventjes aan moest wennen. Ik heb me die week opengesteld voor een andere manier van leven en vakantie vieren en ik heb een erg leuke week gehad. Onlangs kwam het ter sprake dat ik misschien volgend jaar wel weer mee mag op vakantie. Dat zou natuurlijk wel heel fantastisch zijn! Mijn ouders heb ik wel een beetje gemist, mijn katten ook en na een week terug naar huis vond ik ook wel weer goed. Maar wauw, wat een avontuur was dat. 

Overigens ben ik in de zomer ook nog een nachtje mee geweest naar Drente. Mijn zus en ik hebben toen in een tent geslapen. Dit was ook voor het eerst en een hilarische ervaring. Ik hoop in 2016 op heel veel 'sis time'. Het afgelopen jaar hebben we zoveel leuke dingen samen gedaan. We hebben gelachen, gehuild, ons gek gedragen, gekletst tot we in slaap vielen, zorgen met elkaar gedeeld.. Zusje, als je dit leest. Je betekent heel veel voor me en al die gave herinneringen zitten hier, in mijn hart. 


In 2015 ben ik ook met mijn ouders een dag naar Terschelling geweest. Terschelling is echt 'ons eiland'. Een dagje terug naar dat mooie eiland en alle plaatsjes opzoeken waar we herinneringen aan hebben was fantastisch. Ik heb sowieso veel mooie momenten met mijn ouders gehad in 2015. Van simpele bordspelletjes (waarmee ik vaak win) tot dagjes weg. Mijn ouders zijn er voor me geweest wanneer ik het moeilijk had en trokken we altijd dwars er doorheen. Een luisterend oor of afleiding zoeken in de simpele dingen.. Mijn ouders zijn twee kanjers. En ik ben blij dat ik hun dochter ben. 

 

In 2015 heb ik het eerste jaar van mijn opleiding onderwijsassistent afgerond met het maximaal aantal punten. Dit was niet zozeer mijn bedoeling, ik wilde gewoon zo graag over naar het tweede jaar dat ik overal zo mijn best op deed. En terwijl ik me druk maakte of ik het wel goed deed haalde ik het jaar met zoveel punten.. Onbeschrijfelijk. Ik wist ook pas na de zomervakantie dat het me met het maximaal was gelukt, voor de vakantie was ik gewoon superblij dat ik samen met heel veel lieve mensen naar de tweede ging. Want ook op school heb ik in 2015 zoveel leuke momenten gehad. Met mijn klasgenoten heb ik gelachen, met mijn vrienden heb ik de meest idiote gesprekken gehad en heb iedereen nog beter leren kennen dan in het eerste jaar. Ik heb echt een fijne klas. Met deze klasgenoten is het bijna jammer dat de opleiding maar drie jaar is. Ik ga ze na deze opleiding echt wel missen.

In 2015 heb ik als onderwijsassistent in opleiding ook een enorme groei gemaakt. In het begin van het tweede jaar kreeg ik van een meisje terug dat ze me echt wel als een kleuterjuf zag. Dat is natuurlijk een compliment wanneer je stage loopt bij kleuters en dat ook een hele leuke leeftijd vind. Maar de laatste keer dat ik presenteerde kwam dit dezelfde meisje hierop terug dat ze me ook wel voor oudere kinderen zag staan, ook wel vmbo of mbo. Dat is misschien nog wel een groter compliment. Dat betekent dat ik gegroeid bent. Waar ik eerst nog wel eens wiebelend van zenuwen stond, sta ik nu vol kracht en zelfvertrouwen. Niet altijd natuurlijk, soms heb ik nog wel eens een 'oh help' - momentje. Maar toch laatst kreeg ik allemaal tops terug over mijn zelfverzekerde houding. Nou, dat is iets waar ik aan wilde werken aan het begin van het jaar. Dus wauw, echt fijn om dan zulke dingen terug te krijgen.


In 2015 ben ik 18 jaar geworden. Wettelijk voor sommige dingen volwassen. Ik voel me in sommige opzichten ook wel een stuk volwassener. Ik kijk naar de toekomst en reageer ook volwassener dan ik vroeger had gedaan. Ik denk dat iedereen dat wel heeft rond deze leeftijd. Je hebt een 'veertien jarige' reactie. Een reactie die niet kinderachtig is, maar die bij die leeftijd past. Wanneer je zestien bent sta je weer een beetje anders in het leven dan toen je veertien was. Op je achttiende is dat weer anders. Dus veertienjarigen; voel je me niet beledigd. Jullie kunnen het vergelijken met toen je twaalf was. Nu doe en denk je waarschijnlijk ook anders dan je toen deed. Het lukt me om dingen volwassen op te lossen of dingen minder groot te maken. Soms heb ik het er met mijn moeder over. Dan vraag ik bijvoorbeeld: "Is dat normaal dat ik het nu zo zie? Vroeger zag ik het zo en zo." Mijn moeder antwoordt dan met: "Ja, je bent ouder geworden." 

Ook ben ik heel blij met wat 2015 me gegeven heeft. Ik heb mogen ervaren hoe het is om te figureren in een film. Dit was een goede stap voor mijn zelfvertrouwen en wat heb ik er een leuke mensen en herinneringen aan overgehouden. Tot slot ben ik op dit moment gelukkig met iemand. Een heel bijzonder iemand. Ik heb er wel eens over nagedacht wanneer ik jullie dit met zoveel woorden zou vertellen. Ik denk dat de laatste dag van 2015 wel een goed moment is. Hij gaat mee uit 2015 met hopelijk nog vele mooie momenten in de jaren die volgen. :)

Ik wens jullie allemaal een hele mooie jaarwisseling met de mensen waar je van houd. Die van mij vier ik met mijn ouders en heel veel oliebollen. (Ik heb er net stiekem al mee ontbeten. It was great. ^^) Geniet van vandaag, bedenk niet té veel goede voornemens en wees voorzichtig met het afsteken van vuurwerk. Well, tot volgend jaar lieve lezers! 

xox Marianne 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten