zaterdag 20 juni 2015

Schrijveloerus TAG

Heey allemaal! Vandaag ga ik schrijven over schrijven. Mijn grootste droom is nog steeds om mijn eigen boek uit te geven en in het dagelijks leven schrijf ik veel. Daarom stond de 'schrijveloerus TAG' bedacht door Lisette Jonkman al een tijdje op mijn lijstje. Op het moment ben ik best vrolijk. Weken van vakantie staan voor de deur, zoveel tijd om te schrijven.. Bovendien zijn mijn lieve ouders vandaag 19 jaar getrouwd. Dit hebben we gevierd door lekker te eten. Ik zit op het moment nog steeds propvol en kan even niet aan eten denken. (Het artikel van vandaag staat dan ook niet voor niks op geen enkele manier in verbinding met eten. c;) Vandaag heb ik verder niet zoveel gedaan. Ik heb getekend en opgeruimd, maar voor de rest vooral geluierd. Nu zit ik met volle maag weer aan de keukentafel om een beetje schrijveloerus te worden. Let's do this! :)


Waarom schrijf je wat je schrijft?
Goed; Allereerst eventjes op een rijtje zetten wat ik op dit moment schrijf. Dat is mijn blog en mijn verhaal waarover ik nog niet teveel wil vertellen. Ik blog omdat ik het leuk vind om te doen. Ik vind het fijn om mijn eigen plekje op het web te hebben, mijn eigen kleine wereldje. Mar haar kleine afdruk in dit universum van websites en blogs. En mijn verhaal schrijf ik omdat ik ook graag iets voor mezelf wilde schrijven, gewoon 'ouderwets' op papier. Ik heb er een mooi opschrijfboekje voor gekocht. Dit verhaal laat ik alleen aan mijn moeder en zusje lezen. Ik had een idee en ik begon te schrijven. Het leuke aan schrijven in het algemeen vind ik het bedenken van dingen. Je kunt alle kanten op in je verhaal. Schrijven is een vak dat je meestal alleen doet en toch voel ik me nooit alleen als ik schrijf. Juist niet. Dat is het bijzondere. Ik voel me heel fijn als ik schrijf.

In welk genre schrijf je?
Op mijn blog schrijf ik werkelijk waar van alles. Daar kan ik geen genre aan verbinden. Ik schrijf over fantasy dingen, over hele realistische en alles daar tussen in. Mijn verhaal ben ik nog maar net begonnen.. Wel is het nu al overduidelijk dat het fantasy is. Of er een romantisch aspect inkomt, weet ik nog niet. Het wordt in ieder geval geen romantisch sprookje waarin alles voorspelbaar is. Nee, ik wil een onverwachts plot schrijven.


Zie je jezelf in de toekomst ooit een uitstapje maken naar een ander genre?
Er vanuit gaand dat ik bij fantasy zit.. Jawel. Ik vind het ook best leuk om realistische dingen te schrijven, dat blijkt ook wel hier op ItsAllAboutMarly. Het lijkt me ook wel leuk om later boeken te schrijven over mijn tienerjaren. Net zoals Francine Omen bijvoorbeeld. Met advies voor tienermeiden om zich door deze pittige jaren heen te slaan. Dat lijkt me best een goed plan.

Wie inspireerde je om te gaan schrijven (of te blijven schrijven)?
Eigenlijk schreef ik al verhaaltjes vanaf het moment dat ik verschillende woorden achter elkaar kon plakken. De juf van groep 4 heeft mij geïnspireerd om echt iets te gaan doen met schrijven. Ik weet nog wel dat ik op de gang achter een muurtje stond terwijl zij met mijn moeder praatte. "Wanneer Marianne verhaaltjes schrijft, zie ik ze echt voor me. Als er later een boek van haar in de winkel komt, dan ga ik het kopen."  In je kinderjaren worden er zoveel dingen tegen je gezegd.. Sommige dingen gaan compleet bij je langs, maar sommigen slaan in en blijven voor altijd in je herinneringen gekerfd zitten. En daar is dit eentje van. Deze opmerking heeft mij een duwtje gegeven in de goede richting. Ik heb altijd van schrijven gehouden en vanaf dat moment ook altijd gedacht dat ik het goed kon. Door dat compliment ben ik mezelf er verder in gaan ontwikkelen en ben ik het blijven doen. Dank u wel juf Corry.


Wie is je favoriete door jou zelfbedachte personage?
Pfffff... Ik heb heel veel verhaaltjes geschreven of in mijn hoofd bedacht. Ik denk dat mijn favoriete personage Roos is. Roos komt van een verhaaltje van toen ik een jaar of tien was. Ik heb dit verhaaltje in mijn hoofd bedacht en nooit uitgewerkt. Toch weet ik het nog precies. Het ging over een verwaande zangeres met een aardig zusje. Het zusje had ook talent maar hier werd veel minder aandacht aan besteed. Roos was de beste vriendin van het zusje. Ze had een enorm mooie stem, droeg bloemen in haar haar, had roze als lievelingskleur en was altijd lief en vrolijk tegen anderen. Roos was een soort voorbeeld- personage voor me. 

In welk lettertype werk je het liefst?
Ik typ al mijn verslagen in Arial 10. Titels zet ik er meestal boven met Segoe print 11. Dat is wat ik op dit moment mooi vind, maar dit verandert zo nu en dan ook weer.

In welk lettertype zou je nooit werken?
Ik heb niet echt een lettertype waar ik een hekel aan heb, omdat ik niet vaak een nieuwe uitprobeer. Wel weet ik van mezelf dat ik nooit met grote letters zou werken. Er zijn mensen die hun verslagen graag typen in een vrij groot ingesteld lettertype, maar daar houd ik persoonlijk van. Klein, maar fijn vind ik veel mooier in mijn verslagen.


Welk boek zou je zelf geschreven willen hebben?
Harry Potter? Ik zou willen dat ik dat allemaal had bedacht. Het zit zo goed in elkaar, al die kleine details. Verder zou ik best de selectie- serie geschreven willen hebben. Sprookjesachtig maar toch niet te cliché. De hoofdpersonage is een zelfstandig en pittig type. Dat past wel bij me. En die jurken op de voorkanten van de boeken.. Wauw.

Wie is de eerste die jouw verhalen leest (behalve jijzelf natuurlijk)?
Mijn moeder. Ik lees mijn verhalen altijd aan haar voor. Ze is er dol op. En daarna is mijn zusje de eerste die ze te lezen krijgt. Zij schrijft zelf ook en we geven elkaar feedback.

Heb je wel eens meegedaan aan een schrijfwedstrijd? Zo ja, hoe was dat?
Ik heb één keer meegedaan aan een schrijfwedstrijd van de bibliotheek. Alleen; Het verhaal was een soort fanfictie op een bestaande film, maar dan behoorlijk slecht en ik was veel jonger. Ik heb die wedstrijd dan ook niet gewonnen. Wat ik zelf best goed kan begrijpen. Het winnen van een schrijfwedstrijd lijkt me wel gaaf, alleen ik ben zo ontzettend slecht in het houden aan een bepaald limiet woorden.. 


Hoeveel verhalen zwerven er op dit moment door je hoofd heen?
Drie of vier? Het verhaal waaraan ik momenteel schrijf, een fanfictie van de selectie serie, een realistisch verhaal en nog een fantasy verhaal vanuit de slechterik. Allemaal ideeën die ik graag wil uitwerken, maar één tegelijk is de regel! Anders loopt alles door elkaar en worden het weer allemaal van die halve verhalen. Dat wil ik niet. Ik wil deze keer weer een verhaal afschrijven. Daarom zet ik al mijn andere ideeën even aan de kant. Tenzij het kleine ideetjes zijn die van toepassing kunnen zijn in het verhaal waar ik nu aan werk.

Wat is jouw schrijfvalkuil?
Ik ben heel goed in het bedenken van leuke en goede ideeën maar neem niet altijd de tijd om ze goed uit te werken. En dan blijft een idee liggen. Ook is plannen van schrijven betreft nog wel eens een crime. Met bloggen gaat dat plannen gelukkig een stuk beter. Ik plan het nu zo, dat wanneer ik 's avonds wegga er aan het einde van de middag sowieso een artikel online staat. Maar met mijn eigen verhaal schrijf ik soms juist een heel stuk en dan weer dagenlang niet. Well, in de zomervakantie is het de bedoeling om meer te schrijven en er ook een soort vast ritme in te ontwikkelen.

Goed, dit waren alle vragen alweer! Ik vond dit een heerlijk artikel om te maken. Waarom? Ik heb gewoon een heel artikel kunnen schrijven over wat ik het liefste doe: Schrijven. En wie vind het nou niet leuk om eeuwen over zijn of haar grote passie te praten? 

Ik wens jullie allemaal nog een fijne zaterdagavond en dan zien wij elkaar morgen weer. c:










Geen opmerkingen:

Een reactie posten