zondag 21 juni 2015

Dingen die ik het afgelopen schooljaar geleerd heb

Heey allemaal! Omdat het schooljaar nu bijna echt afgelopen is, leek het me leuk om eventjes er bij stil te staan wat ik nu eigenlijk geleerd heb. Hiermee bedoel ik niet de definitie van pedagogiek of het aantal maanden wanneer een kind kan lopen.. Nee, ik bedoel de dingen die ik over mezelf heb geleerd het afgelopen schooljaar. Mijn 'levenslessen'. Vandaag ga ik eventjes heel filosofisch doen op ItsAllAboutMarly. Als je er niet van houdt, raad ik je aan niet verder te lezen. :p Here we go.

#1. Ik heb geleerd dat mensen je het allerleukst vinden wanneer je jezelf bent
Zelf vind ik het een beetje laat om daar op je zeventiende achter te komen maar beter laat dan niet. Aan het begin van het schooljaar kwam ik in een nieuwe klas. Ik kende niemand en wist niet goed wat ik moest zeggen of hoe ik moest doen. Eigenlijk kende iedereen elkaar nog niet, we startten allemaal met dezelfde opleiding maar verder? Iedereen was op zoek naar zijn of haar plekje in de klas. Ik ben wel eens heel stil in een klas geweest, ik heb wel eens ergens heel veel gepraat maar nu ben ik op school echt mezelf. En wanneer je jezelf bent vinden mensen je het leukst. Waarom? Omdat je dan je eigen unieke afdruk achterlaat. En niet een voorbedachte of geforceerde versie van jezelf.


#2. Feedback is om van te leren, maar laat je er ook niet compleet door omver blazen
Vroeger, vorig jaar nog, kon ik best wel slecht tegen kritiek. Ik voelde me aangevallen of ik trok me er te veel van aan. Nu weet ik dat kritiek ook opbouwend kan zijn (feedback), en dat je juist van kritiek beter kunt worden. Dit werd altijd wel gezegd, maar ik moest zelf ervaren dat goedbedoelde kritiek me verder kon brengen. Ook weet ik kritiek nu op waarde te schatten. Ik weet wanneer ik iets met een opmerking kan en wanneer niet. Wanneer iemand me bekritiseerd zonder het verhaal goed te kunnen onderbouwen, trek ik me daar niet veel van aan.

#3. Ik heb geleerd om te denken vanuit mezelf
En dat is niet egoïstisch! Nee, ik heb geleerd om te denken vanuit wat het beste is voor mij. Vroeger zette ik vaak anderen voor mezelf. Mijn hele stemming werd beïnvloed door de woorden van een ander. Mijn hele dag was verpest door het slechte humeur van een ander. Maar dat, dat is niet langer zo. Ik maak nu beslissingen op basis van wat goed is voor mij. Wie ben ik? Ik ben Marianne. Waar word ik gelukkig van? Wat maakt me juist ongelukkig? Wat wil ik worden? Wat wil ik zijn? 


#4. Het is super leuk om een zogenaamde 'boy best friend' te hebben!
In tijdschriften wordt de term zo vaak genoemd: 'Boy best friend'.  Een beste vriend, waar je close mee bent maar verder niks. En zo'n beste vriend heb ik in mijn klas zitten. We trekken veel samen op, hebben eigenlijk nooit ruzie, hebben ook beide zat andere mensen waarmee we goed kunnen en kunnen alles bij elkaar kwijt. Ik heb nog nooit zo'n hechte vriendschap gehad met een jongen. Ooit vroeg me een meisje aan me of mijn beste vriend en ik misschien iets met elkaar hadden. Waarop we beide verontwaardigd 'nee' antwoorden. :P Begrijp me niet verkeerd; We vinden elkaar geweldig als persoon. Maar aan een liefdesrelatie moeten we NIET denken. 

#5. School is (nog) leuker wanneer je iets doet wat je echt heel erg leuk vind
Ik vind school leuk. Ik ontken het niet. Natuurlijk heb ik ook wel eens van die dagen waarop ik denk 'gatver' maar ik vind dat we ons ervan bewust moeten zijn wat voor voorrecht het is om naar school te kunnen. Iedereen wordt geboren als een afhankelijke baby. Wij groeien op in een land waar het gewoon is om naar school te gaan en een basis aan kennis te verzamelen voor ons verdere leven. Maar niet overal is het normaal. Er zijn zoveel kinderen die niet eens leren schrijven. Dat is een hard besef voor me. Er zijn in ontwikkelingslanden misschien wel kinderen met een passie voor schrijven die nooit de kans krijgen om een verhaal op papier te zetten. Of zelfs maar een zin.. Ik heb hier de kans om naar school te gaan en ik heb ook de kans om te doen wat ik leuk vind. En dat maakt school nog leuker. Ik heb vakken die ik interessant vind, ik vind stage leuk en ik kan veel creatieve dingen doen. :) Echt mijn opleiding.

Goed, dit waren vijf dingen die ik afgelopen schooljaar heb geleerd en graag wilde delen in een artikel. Ik ben dankbaar voor het afgelopen schooljaar en deze vijf bovenstaande dingen. :) Ik hoop dat jullie ook iets bijzonders hebben geleerd naast de lesstof. 

Lieve lezers, ik wens jullie nog een fijne avond.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten