donderdag 25 juni 2015

Mooiste stagemomenten 2014 - 2015

Heey allemaal! Volgende week maandag neem ik afscheid op mijn stage. Ik heb daar vanaf november stage gelopen. Weggaan bij die stageschool vind ik jammer, maar ieder eind is een nieuw begin. Vandaag heb ik mijn kennismaking gehad op mijn nieuwe stage adres. Dat gesprek ging heel goed en ik ben daar ook aangenomen als stagiaire in groep 2. Wat ik in het artikel van vandaag wil doen is een overzicht maken van de mooiste stagemomenten van het afgelopen schooljaar. Wellicht zal ik niet alles noemen, want dan zitten we volgende maand nog bij dit artikel, maar ik zal er een paar leuke uit pikken.

"Juffen zijn een soort mama's voor op school, toch juf?" 
Vrij in het begin van mijn stage klom er een meisje bij mij op schoot. Ze nestelde zich tegen me aan en zei: "Juffen zijn een soort mama's voor op school, toch juf?" Dat vond ik een ongelofelijk mooi en lief moment. Op zich snap ik de gelijkenis ook wel. Thuis passen papa en mama op je en op school doet juf dat.

"Voor mij?" 
In een klas heb je heel veel verschillende karakters. Een leerling die niet vaak naar juffen toekomt, kwam een keertje naar me toe met een kaart. In de kaart had de leerling getekend. Een beetje twijfelend kwam ze naar mij toe met de kaart. Ik reageerde met: "Heb jij een mooie kaart gemaakt?" Ze keek me aan en zei: "Voor jou." Ik heb de kaart en alle andere kaarten, cadeautjes en tekeningen nog steeds. Ik zie er veel waarde in.

De cadeautjes van juffendag. ^^

"Juf, ik ben toch Rapunzel?"
Toen ik op stage kwam had een meisje vrij kort haar. Gedurende het jaar was het een heel stuk gegroeid. Op een dag deed ik haar staart opnieuw en zei ik dat haar haar een heel stuk was gegroeid. Met mijn handen liet ik ongeveer zien hoeveel het was gegroeid. Ik vertelde haar dat ze zo nog op Rapunzel ging lijken. Ze is nog wekenlang naar me toegekomen om te vragen of ik haar nog steeds op Rapunzel vond lijken. Geweldig. Ik wist niet dat mijn opmerking zo was blijven hangen bij deze leerling.

Lastige bekers losdraaien en pakjes drinken openmaken
Sommige kleuters hebben echt een hele sterke papa of mama. Mijn stagementor en ik krijgen de beker dan amper open. Ik vraag dan altijd wie er zo sterk is. De kleuter zegt dan trots "mijn papa" of "mijn mama". Ook sommige pakjes drinken waren een ding op zich. Er zijn een bepaalde pakjes waarbij je het rietje er heel makkelijk aan de achterkant door heen laat schieten, waardoor er een lekkage ontstaat. Gelukkig konden we daar om lachen.

Dit soort pakjes bedoel ik. Heel lekker drinken, maar zeer onpraktisch met het rietje erin prikken.

Besprongen
Nu ik dagen in andere klassen mee loop word ik door mijn kleuters besprongen als ik ze wel tegenkom. Ze knuffelen me omdat ze zo blij zijn om me te zien. Heel leuk om te zien dat ze zich wel aan je hechten. 

Koningsspelen 2015
Ik vond de Koningsspelen geweldig. Ik had dit nog nooit meegemaakt en onverwacht mocht ik alleen een groepje begeleiden. Dit ging erg goed en ik heb het gezellig gehad met de kinderen. Orde houden ging ook prima. En dat was iets waar ik van te voren een beetje aan twijfelde. Het liedje 'Energie' van kinderen voor kinderen tijdens de opening was ook een enorm succes. Het was gaaf om daar met wel drie scholen samen te dansen.

"Juf, ik vind jou.."
Mooi, lief e.t.c. :)

Roze katten
Toen iedereen over zijn huisdieren vertelde, vertelde één leerling over de roze katten bij hun thuis. :P

"Wie doet er mee met.."
Ja, noem het maar op: Verstoppertje, vies en lekker, tikkertje, voetballen, dierentikkertje, annamaria koekoek.. Ik heb me toch veel spellen op het plein georganiseerd met groep 1 en 2. Dat was altijd hartstikke gezellig. 

Uitjes
Ik ben met groep 1 en 2 mee naar een museum geweest, naar een kabouterpad en binnen school hebben we ook meerdere voorstellingen gehad. Ik kan me nog herinneren dat een leerling bang was voor het varken van de poppenkast omdat deze knorrend op de kinderen af kwam. ( Ik kan me er iets bij voorstellen, ik zou ook bang zijn als vierjarige.)  Na de voorstelling mochten de kinderen het varken aaien, maar deze leerling durfde dit niet goed. Toen heb ik haar bij de hand genomen en zijn we samen het varken gaan aaien. :)


Kerst op stage
Het kerstdiner was misschien wel één van de meest magische momenten van mijn stagejaar. De klas donker met kaarsjes. Iedereen zijn of haar mooiste kleren aan en iedereen had iets te eten meegenomen. Zo hadden we met zijn allen een mooi feestmaal. Het was heel leuk om zo'n buffet te doen met de kinderen. Heel knus en gezellig.

Afscheid
Al is mijn afscheid op stage volgende week pas, de kleuters zijn er deze week wel mee bezig. Er komen elke dag wel kinderen naar me toe die me vertellen dat ze me wel gaan missen als ik weg ben.. Ontroerend lief vind ik dat. :) Zelf vind ik afscheid nemen maar een lastig iets. Het is iets dat je goed moet doen. Dus daarom reageer ik dan met: "Maar eerst ga ik nog trakteren en ik kom nog wel een keertje langs hoor!" 

Goed, dit waren alle mooie stagemomenten die ik vandaag met jullie wilden delen. Ik hoop dat jullie het leuk vonden om eens een algemeen kijkje in mijn stage te nemen. Ik wens jullie allemaal nog een fijne avond!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten