dinsdag 21 januari 2014

Wanneer je vriend / vriendin in de put zit..

Vandaag wil ik even een serieus onderwerp bespreken. Het heeft alles te maken met vriendschap. Maar vooral met problemen.. Ik wil later misschien creatief therapeut worden. En dan jongeren helpen met hun problemen. Ik was er nieuwsgierig naar en vroeg me af wat voor soort problemen je dan gaat behandelen. En ik ben ervan geschrokken hoe heftig het allemaal kan zijn. Als creatief therapeut behandel je jongeren in groepen. Je praat met ze, je knutselt met ze of je sport met ze. Sommige jongeren die je behandelt kunnen zichzelf niet goed ontwikkelen. Je leert ze zelfstandig worden. Sommige jongeren zijn bang. Zo bang dat ze gedeeltelijk of helemaal niet meer naar school durven. Ze krijgen allemaal lichamelijk klachten door de stress die ze in zichzelf oproepen. Of depressieve jongeren die hele dagen op hun kamer zitten zonder licht. Die alleen maar gamen en in hun bed liggen, zichzelf niet meer verzorgen. Het lijkt me zwaar werk om zulke kinderen weer op de been te helpen, maar wel heel bijzonder.

'Normale' kinderen kunnen zich van de wereld van zo'n kind waarschijnlijk niks voorstellen. Ach ja, wat is normaal? Het standaard tienerleven? Naar school gaan en leuke dingen doen met vrienden? Ik las ook dat doorsnee kinderen het vaak niet begrijpen. Dat is ook heel logisch. Om een voorbeeld te noemen. Anorexia. Je ziet een vriendin niet eten. Je zou haar misschien het liefst al die boterhammen in haar mond proppen, maar dat kun je niet. Je hebt het gevoel dat je niks kunt doen en voelt je machteloos. Daardoor hebben jullie misschien sneller ruzie. Of als ze opeens heel vaak ziek is en nogal vaag doet als je vraagt wat er is. Om haar heen word veel geroddeld en je begint het bijna te geloven omdat je totaal geen hoogte van haar krijgt. Het maakt je kwaad. Jullie waren toch altijd goede vriendinnen? Waarom sluit ze zich nu compleet van je af?

Woede is begrijpelijk maar het is niet de manier. Als je vriendin zich raar gedraagt is er misschien wel iets heftigs aan de hand waar jij geen weet van hebt. Als ze jouw dan ook nog kwijt raakt, dat kan ze er dan misschien niet bij hebben. Wat kun je als vriend / vriendin doen in zo'n situatie? Ik heb hier eerder een blog over gelezen van Jiami van Lifesplash. Zij heeft anorexia gehad en is zo dapper haar verhaal met haar lezers te delen. Om mensen te helpen. Ik vind het ook belangrijk. Als ik hiermee mensen kan helpen, mensen die in een klote- situatie zitten en op het punt staan hun vrienden te verliezen, dan schrijf ik er graag over.

Wat te doen als het even niet zo goed gaat met een vriend / vriendin: (depressie, angst / eetstoornis)
1. Bedenk je heel goed dat die persoon het liever ook anders had gezien. Word niet kwaad.
2. Vraag informatie, praat met diegene's  psycholoog.. In ieder geval. Verdiep je erin voor je oordeelt.
3. Denk niet te gemakkelijk over psychische problemen. Als je een arm breekt ben je binnen  6 weken beter. Psychische problemen kunnen veel langer duren. Omdat er maar één iemand is die de strijd kan aangaan. Die persoon zelf.
4. Je kunt de problemen misschien niet voor diegene oplossen maar je kunt wel doen wat vrienden horen te doen. Afleiding zijn. Want dat is heel belangrijk. Als iemand in de shit zit moet diegene niet compleet geïsoleerd raken. Vertel over het gewone dagelijkse leven, vertel grappige dingen of ga bij diegene langs. Doe spelletjes, kijk films. Je vriend / vriendin is nog steeds dezelfde persoon. Laat haar niet vallen in haar gevecht met zichzelf maar sta aan haar zij.

Ik hoop dat ik hiermee iemand heb kunnen helpen. Ik zet hieronder een linkje naar Jiami's blog. Ze schrijft bijna elke dag weer een superleuke blog over fashion, beauty en lifestyle. Ook maakt ze prachtige foto's.

Liefs Mar

http://lifesplash.nl/


Dit plaatje inspireerde me heel erg. No Rain No Rainbow. Daar moet je even verder bij nadenken maar volgens mij snapt iedereen dat wel. En slechte tijden maken je sterker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten