zondag 5 oktober 2014

How to: Een presentatie houden

Heey allemaal! Morgen moet ik op school een presentatie houden. Presentaties.. Je zou ze liever gewoon ontlopen. Iedereen heeft wel een beetje een hekel aan presenteren. De afgelopen weken hebben een beetje in het teken gestaan van presenteren. Ik moest presenteren, Stefan moest presenteren en vrienden moesten presenteren. Maar hoe houd je eigenlijk een goede presentatie? Ik ben zelf geen perfecte presentator, maar er zijn wel een aantal dingetjes die kunnen helpen.



1. Kies als het kan een onderwerp dat je interesseert
Als je praat over een onderwerp wat je leuk vind, dan kom je enthousiaster over. En naar een enthousiast persoon luisteren is meestal leuker dan naar iemand luisteren die het zelf duidelijk doodsaai vind. Want als je dat uitstraalt, ja logisch dat anderen het dan ook saai gaan vinden. Straal enthousiasme uit of in ieder geval interesse, je kunt niet over elk onderwerp enthousiast zijn. 

2. Gebruik een Powerpoint als ondersteuning, niet als briefje
Een powerpoint is een hulpmiddel. Iets wat je een beetje het gevoel geeft dat je er niet helemaal alleen voor staat. Het is niet de bedoeling dat je meer naar de Powerpoint kijkt dan naar je klas. Dan komen we tegelijk bij tip 3.

3. Zet zo weinig mogelijk tekst op je Powerpoint
Dit is een fout die veel mensen maken. Ik heb dit zelf ook wel eens gedaan. Maar als je hele verhalen op je Powerpoint zet, kan de klas letterlijk lezen wat jij te vertellen hebt. En dan sta je daar voor je gevoel ook een beetje voor niks. Dus..

4. Zet alleen belangrijke dingen op je Powerpoint
Aansluitend op tip 3, zet alleen een aantal punten op je Powerpoint. De belangrijkste dingen. Wat ik zelf het leukste vind is om punten te gebruiken die heel algemeen zijn. Dan weet de klas nog niet wat je gaat vertellen. Dan bereik je het tegenovergestelde van te veel tekst. In plaats van dat de klas alles al leest, word de aandacht juist gewekt. Wat zou ze met dat punt bedoelen? Nieuwsgierigheid is een menselijke eigenschap en daar kun je mooi op inspelen. 

5. Versier je Powerpoint maar niet te veel
Het is natuurlijk leuk om een originele Powerpoint te maken, in jouw smaak. Maar je moet er wel op letten dat je niet zo'n drukke achtergrond hebt dat je de letters niet kunt lezen of dat je zoveel bewegende animaties hebt dat de klas er helemaal kriegel van word. Probeer zelf in te schatten wanneer iets too much word en vraag anders iemand die je vertrouwd wat hij of zij er van vind.

6. Doe comfy kleding aan
Doe kleding aan waarin jij je prettig voelt. Aan een jeukende trui of een afzakkende broek heb je niks. Dan sta je je daar kapot te irriteren en is je concentratie een stuk minder. 

7. Steek je haar op
Ik heb zelf meestal nogal de neiging om aan mijn haar te gaan prutsen. Als ik zenuwachtig ben, maar ook als ik enthousiast ben. Dat is gewoon één of andere rare tik van me. Maar goed, als je je haar opsteekt of gewoon in een staart doet dan kun je er minder makkelijk / niet aan prutsen. Handig!

8. Neem een pen mee
Deze tip heb ik zelf nog nooit uitgeprobeerd, maar deze tip heb ik in mijn klas gehoord. Veel mensen weten tijdens een presentatie niet waar ze met hun handen naartoe moeten. Dus ga je friemelen en wiebelen. Daarom kun je beter een pen in je handen hebben. Dat voorkomt prutsen.

9. Probeer zelfverzekerd over te komen
Er zit een groot verschil tussen zelfverzekerd zijn en het lijken. Eigenlijk zijn bijna alle mensen best wel onzeker. Zeker als ze voor een hele groep staan. Maar als je aan je houding werkt en een beetje toneel speelt denkt iedereen dat je supersterk in je schoenen staat. Dat doen ook veel mensen. Rechtop staat. Armen gewoon langs je lichaam. Mensen aankijken in plaats van weg kijken en niet over je heen laten lopen. Mensen zullen hierdoor denken dat je heel erg veel zelfvertrouwen hebt. Try it out. 

10. Probeer rustig te praten
Een van mijn valkuilen tijdens presenteren is dat ik meestal heel snel ga praten. Ik let er niet eens op. Beter kun je dat wel doen, en jezelf zo nu en dan even afremmen.


Dit waren mijn beste tips voor een presentatie. Of nee, de beste moet nog komen. Wees jezelf.  Spreek in je eigen woorden en geef je eigen draai aan de dingen die je doet. Wel binnen de opdracht natuurlijk.

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben.

Liefs,
Mar 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten