zondag 12 april 2015

Hoe ga ik om met school stress?

Heey allemaal! Vandaag ga ik eventjes voor een wat 'serieuzer' artikel. Om dit moment heb ik het best wel druk met school. De laatste dingetjes moeten af worden gemaakt, vanaf deze week krijgen we vakken waar ik niet zo sterk in ben en dat geeft toch wel wat stress. Niet alleen bij mij maar ook bij klasgenoten. Het komt er echt op aan. Aan het begin van het jaar was het allemaal hoofdzakelijk leuk: Optreden met de Kinderboekenweek, lessen creatief.. Het leuke is er voor mij nu nog steeds maar er komt nu ook een hele hoop drukte bij. De druk om genoeg punten te hebben om over te gaan, de laatste puntjes op de i zetten. Ik word gelukkig van wat ik nu doe. Mijn stage, mijn opleiding, mijn klas. Dat geeft mij de kracht dat ik graag over wil naar het tweede jaar. Dit gaat mij ook wel lukken, ik sta er prima voor. Maar toch, toch geeft het nu wat extra druk en stress. Het artikel van vandaag gaat dus ook over 'school stress' omdat ik dit wel iets dat momenteel mij en mensen om mij heen bezig houd.


In dit artikel ga ik vertellen hoe ik erin sta en leg ik uit wat ik doe als ik school stress heb. Ik heb een hele tijd geen 'How to' - artikelen geschreven. Maar vandaag gaan we dat weer eens oppakken. Het is overigens niet zo dat ik zelf een kampioen ben in het omgaan met stress. Ik ben zoals de meeste mensen wel weten, een stresskip eerste orde. Maar juist daarom heb ik zoveel ervaring met dit onderwerp. En weet ik nu wat ik in bepaalde situaties moet doen. c:

Stress knijpt je blijdschap fijn. Stress is niet goed voor je. Dus hoe moet je ermee omgaan?


Portfoliogesprekken
Afgelopen week had ik mijn derde portfoliogesprek. Een week voor mijn portfoliogesprek zorg ik dat ik de laatste dingetjes begin te verzamelen zodat ik niet die stress op het allerlaatste moment ervaar. De avond van tevoren maak ik tijd vrij om mijn portfolio opnieuw in te delen. Dit is altijd best even een stressvol momentje. Maar goed, dan ga ik de volgende dag dus naar school met mijn map helemaal klaar. Wat gebeurde er vorige week? Vorige week haalde ik een half uur van te voren mijn map uit mijn tas om deze op tafel te leggen ter herinnering aan het gesprek. Zodat ik niet te laat zou komen. Maar wat gebeurt er? Mijn map blijkt los te zijn geschoten en alle papier vallen eruit. Echt elk papier. Dat was eventjes een ultiem stress moment. Ik heb de stapels papier van de grond en mijn schoot gepakt en ben met papieren en map naar de docente gegaan waarvan we les hadden. Ik heb de situatie uitgelegd en mocht op de gang mijn map ordenen. Ik heb dit rustig stap voor stap terug gedaan in mijn map. Hierbij had ik het gelukt dat ik zelf per thema een lijst had gemaakt van alles wat achter dat tabblad zat. Het portfoliogesprek ging gelukkig helemaal goed. 

Mijn tips wat betreft portfolio:
1. Houd het goed bij met het maken van opdrachten en lever deze op de afgesproken datum in. Wanneer je de laatste week nog heel veel moet maken, dat is onbegonnen werk. Aangezien je voor je het bewijs krijgt ook nog moet zorgen dat de desbetreffende docent je werk heeft nagekeken. Hier gaat ook weer eventjes wat tijd over heen. 
2. Bewaar alle losse papieren, en dus ook de bewijzen, in een mapje bij elkaar. Dit is makkelijker dan wanneer je je hele kamer en ieder mapje of boek door moet spitten naar bewijzen voor je portfolio. Neem dit mapje altijd mee naar school zodat je iets hebt waar je papieren in kunt stoppen. Ook nog handig omdat ze dan niet gaan kreuken. 
3. Slaap de nacht voor je portfoliogesprek goed. Dit heb ik afgelopen gesprek niet gedaan. En als een gapend spook bij je gesprek zitten wil je echt niet. c; Dat staat niet erg professioneel. 


Presentaties
Presenteren.. We doen op mijn opleiding niet anders. Aan het begin van het jaar kon dit me echt aanvliegen. Ik heb toen één keer gehad dat ik eventjes uit de klas ben gegaan omdat ik misselijk en draaierig werd van de zenuwen. Gelukkig ervaar ik niet meer zo erge stress voor presenteren. Dit komt doordat ik er niet voor weg wilde lopen maar mezelf er juist in wilde trainen. Dit was best een hoog doel voor een meisje dat op de basisschool stond te trillen tijdens haar spreekbeurt. Spreekbeurten mislukten altijd. Ik had wel altijd een voldoende, alleen ik wist gewoon dat ik met een werkstuk dezelfde informatie zoveel beter over kon brengen. Op de middelbare werd dit al beter. En een paar maanden geleden heb ik er echt een leerdoel voor mijn opleiding van gemaakt. Ik merk nu dat ik presenteren zelfs als leuk kan ervaren en dat ik informatie bijna net zo goed kan overbrengen als in een werkstuk. Ik was dan ook super trots toen ik op een presentatie een uitstekend haalde.

Mijn tips wat betreft presenteren:
1. Zorg dat je iets in je hand hebt. Dit kan een pen zijn. Zelf heb ik een Tangle. Dit heeft hetzelfde effect als een stressbal. Je kunt ermee friemelen maar hem ook in je hand helemaal fijnknijpen zodat je denk verder niet wiebelt. Erg handig wanneer je denkt dat je gaat friemelen aan bijvoorbeeld de koortjes van je trui tijdens een presentatie. Hieronder zie je een plaatje van een Tangle. Je kunt ze bij de Bart Smit en de Intertoys sowieso kopen. 
2. Neem hoogstens een papiertje met steekwoorden mee tijdens je presentatie. Dit voorkomt voorlezen.
3. Loop niet weg voor presentaties maar ga jezelf er juist in trainen als je van jezelf weet dat het een zwakkere kant is. Geloof me, door oefening zal het beter worden.
4. Zie een presentatie als jouw kleine feestje. Jij mag vertellen over een onderwerp en mag dit compleet op jouw manier doen. Je compleet eigen draai. En daar mag je best wel eventjes trots op zijn. Vergeet vooral niet trots te zijn.. Is iets wat een oude bekende ooit tegen mij zei op een moment dat ik zeer maar dan ook zeer weinig zelfvertrouwen had. Maar nu snap ik wat die persoon bedoelde. Je moet niet altijd maar doorvliegen en jezelf op je donder geven als iets niet lukt. Je moet ook stilstaan, maar dan ook echt stilstaan bij de dingen die je goed doet.



Het einde van een schooljaar nadert....
Zoals nu dus. (WAAAH!) Allereerst: Hou je hoofd koel. Kijk naar wat je nog moet doen en maak daar een lijstje van. Overleg met je stagebegeleider wanneer je stageopdrachten uit kunt voeren. Wanneer je plannen van schoolopdrachten lastig vind, aarzel niet maar vraag hulp. Hier ben ik altijd erg koppig in geweest op de middelbare. Verzuipen in mijn schoolwerk zag ik als een zwakte van mezelf. Ik kon niet goed om hulp vragen en deed altijd alsof ik het prima op orde had. Maar dat werkt niet. Dus schaam je niet: Vraag om hulp! Mijn laatste tip wat betreft het naderende eind van een schooljaar is: Doe je best. Dat is alles wat je kunt doen. En ik denk dat iedereen van zichzelf wel weet wanneer hij of zij zichzelf maximaal geeft. 

School en vrije tijd combineren
Dit kan nog al eens een lastig dingetje zijn. Ik heb vaak genoeg zo'n moment dat ik heel veel zin heb om met vriendinnen af te gaan spreken, maar dat ik dan eerlijk naar mezelf moet zijn. "Marianne, daar heb je nu even geen tijd voor." Vandaag bijvoorbeeld. Vanochtend werd ik heel vrolijk wakker en wilde ik eigenlijk met vrienden af gaan spreken. Maar ik moest van mezelf eerst doen wat ik voor school moet doen. En voor ik het wist was de dag ver om. Hoe doe je dat school en vrije tijd combineren? 

Mijn tips wat betreft het combineren van school en vrije tijd:
1. Begin met wat je niet leuk vind en beloon jezelf met iets leuks. Gister wilden een vriendin en ik met elkaar afspreken. Het probleem was alleen dat we beide huiswerk hadden. Dit hebben we beide overdag gedaan en 's avonds hebben we een hunger games- filmavondje gehouden met pizza. Dat was onze beloning na een dagje school.
2. Neem een kleine pauze wanneer je merkt dat je concentratie wegzakt. Zorg ervoor dat deze pauze niet te kort, maar ook zeker niet te lang, is. Zorg dat je genoeg tijd hebt om eventjes bij te komen maar begin op tijd weer. Als je te lang pauze neemt, dat is wat ik zelf ervaar, is het moeilijker om weer aan de bak te gaan. Dan zit de bank zo lekker of is de zoveelste tv- show ook leuk om te kijken. Neem pauze met iets te drinken en een koekje, ga eventjes naar de wc of speel eventjes vijf minuutjes met je kat. Maar wees consequent naar jezelf toe. Als je met jezelf vijf minuten afspreekt, moet je je daar aan houden. Wanneer je je vaak niet aan je eigen voornemens houd, is het steeds lastiger om jezelf te vertrouwen. Je zult jezelf dan ook minder snel serieus nemen. Hierdoor ga je vaak over je eigen bedachte tijd heen. Dat is niet handig.
3. Wanneer je dingen moet afwijzen voor school (of een andere reden, dit geld eigenlijk voor alle situaties) vertel er dan bij waarom je niet kunt. Zo gaan mensen niet denken dat het aan hen ligt.



Goed, dit was mijn advies voor vandaag. Ik hoop dat ik er een aantal stresskippen zoals ik mee kan helpen. Het was eventjes wennen om weer zo'n soort artikel te schrijven. Maar ik voel me er wel in thuis, dus zal dit soort artikelen vaker gaan posten. Natuurlijk afwisselend met ander soort artikelen. 


Ik wens jullie allemaal nog een fijne avond!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten