zaterdag 11 april 2015

Blogspiratie

Heey allemaal! De afgelopen week heb ik gewoon helemaal niets gepost. Ik heb het zelf erg gemist, maar had het te druk met school en gisteravond besloot ik voor een filmavondje te gaan. Eventjes verder helemaal niks. Afgelopen week had ik twee best wel grote toetsen. Eentje van zorg, hiervan weet ik de uitslag nog niet en eentje van rekenen. Hierop heb ik een voldoende. :) Komende woensdag heb ik weer een grote toets dus ik zal waarschijnlijk tot woensdag ook niet zo actief zijn op ItsAllAboutMarly. Deze toets is namelijk wel erg belangrijk. Maar goed, zoals ik al zei: Ik mis mijn blog. Het hoort bij me en als ik een tijdje niet schrijf, kan ik toch zo verschrikkelijk chagrijnig worden. Schrijven is mijn uitlaatklep en iedereen heeft er eentje nodig. 


Op dit moment zit lekker radio te luisteren en ondertussen blog te schrijven. Een relaxte combinatie. Al moet ik zeggen dat ik niet altijd even goed ben in multi-tasken. Muziek luisteren en bloggen tegelijk gaat nog wel goed maar radio luisteren en bloggen? Tijdens de liedjes lukt het me om flink door te typen. Maar als de DJ gaat praten, dan ben ik afgeleid. Maar goed, momenteel hoor ik 'Dancing queen' van Abba. Ik word vrolijk van dat liedje. Het heeft iets warms en vrolijks. Dan zie ik dans scenes uit Mama mia voor me.  Maar goed, de vraag is natuurlijk: Wat voor artikel gaat het vandaag worden? Op dit moment lijkt het erg op een personal update. Maar goed, als je zolang weg bent geweest moet je gewoon eventjes vertellen hoe de zaken ervoor staan. 

Zoals je kunt zien heet het artikel van vandaag: Blogspiratie. Vandaag ga ik vertellen wat mij zoal inspiratie geeft voor ItsAllAboutMarly. Ik blog nu al sinds januari 2014. Dat is meer dan een jaar. En er zijn best wel mensen geweest die hebben gezegd: "Ik zou ook wel een blog willen beginnen. Maar waar haal jij al die inspiratie vandaan?" Vandaag ga ik jullie dat vertellen en ook kan ik nu eindelijk wat meer vertellen over wat ItsAllAboutMarly precies voor blog is. Het zit namelijk zo: Natuurlijk vertel ik mensen altijd met veel trots dat ik een blog heb. Maar ik vind deze vraag zo lastig: "Waar blog je dan over?" Ja, waar blog ik precies over? Ik blog niet over één onderwerp. In dit artikel wil ik ItsAllAboutMarly eens duidelijk uitleggen. Blogspiratie is overigens een tag bedacht door Blogqueen Patricia. Well, let's do this!

Volop inspiratie of loop je vaak tegen het zogenaamde writer's- of bloggers block aan?
Meestal heb ik inspiratie. Ik zet mijn laptop aan, ga naar ItsAllAboutMarly en beslis dan wat ik ga doen. In wat voor soort artikel heb ik zin? Heb ik zin om een diepgaand stuk te schrijven? Heb ik zin om vooral lol te maken en een artikel samen met iemand te doen? Wanneer ik een geniaal artikel wil schrijven doe ik dit meestal samen met mijn niet biologische zusje Daisy. Als ik een serieus artikel wil schrijven doe ik dit vaak alleen. Of ik spreek van tevoren duidelijk af wat het doel van het artikel is. Als ik bijvoorbeeld een duidelijk statement tegen pesten wil zetten dan bespreek ik dit met diegene. Maar goed, heel soms heb ik ook wel eens een klein bloggers- block. Het komt niet vaak voor, maar soms kan ik niet goed kiezen wat voor artikel ik wil. 


Als de woorden even niet uit je vingers komen; hoe voel jij je dan?
Als het eventjes niet lukt, dan vind ik het niet zo erg. Dan denk ik eventjes na en woes, daar ga ik weer. Alleen als ik vastloop, op momenten dat ik niet kan kiezen tussen een aantal leuke items, dan baal ik daar best wel van. Ik kan er lichtelijk gefrustreerd door raken. Voor mij is het dan belangrijk om terug naar de basis te gaan en aan mezelf te vragen: Waarom blog ik? Het antwoord weet ik. Ik blog omdat ik het leuk vind. Het typen van mijn gedachten, het inspireren van mensen, het plaatsen van een gloednieuw artikel, het geeft me voldoening. Wanneer ik kijk naar ItsAllAboutMarly dan ben ik trots. Dan maakt het me niet uit hoeveel mensen het lezen of dat ik ooit door zal breken. Want ik doe wat ik leuk vind. En er zijn mensen die het leuk vinden om te lezen. Er zijn mensen die ik inspireer om te gaan bloggen. Ik word er gelukkig van. En dat telt.

Hoe blijf jij gefocust tijdens het uitwerken van een artikel?
Ik zet zo weinig mogelijk tabbladen open. Dus mijn blog even eventueel YouTube of radio voor muziek. Maar meer ook echt niet. Anders raak ik afgeleid. Ondertussen chatten of een spelletje spelen is gewoon niet handig. Ik blijf dus gefocust door de wereld om me heen even te laten voor wat die is en me puur te focussen op dit artikel. Daarom geeft bloggen mij ook zoveel rust. Ik focus me compleet op één ding.

Welke brainstorm-techniek zorgt gegarandeerd voor blogspiratie?
Ik denk altijd: Welke artikelen passen bij het seizoen waar we in zitten? Wat zou ik zelf leuk vinden om te lezen? Hoe zou ik mezelf kunnen onderscheiden van die vele blogs op internet? Dat kan alleen door mezelf te zijn. Want niemand is precies hetzelfde. (YES! Cheerleader van Omi op de radio. Daar had ik op gehoopt.) Soms vind ik het wel een beetje eng om helemaal mezelf te zijn. Wat zouden anderen vinden? Dat is een vraag die veel mensen tegenhoud om zichzelf te zijn. Eigenlijk is dat heel jammer. Mijn inspiratie haal ik uit mezelf en wat ik zelf leuk vind om te lezen. Tags neem ik vaak over van andere bloggers.


Helpt muziek ook als je blogspiratie zoekt?
Om een onderwerp voor een artikel te vinden, niet echt. Tenzij het artikel over muziek of musical gaat. Maar tijdens het uitwerken vind ik het wel fijn om muziek te luisteren. :)

Waar ontstaan jouw beste ideeën?
Misschien een beetje cliché: Maar gewoon in het dagelijks leven. Ik leef mijn leventje, hoor verhalen van mensen, zie dingen om me heen.. Daar haal ik mijn inspiratie uit. 

In welke inspirerende omgeving werk je graag?
Al mijn artikelen heb ik tot nu toe of op school of thuis geschreven. Maar echt een inspirerende omgeving.. Hm, nee. Als ik een plek zou moeten verzinnen waar het schrijven me heel fijn lijkt zou dit denk ik op het strand zijn. Maar dan echt een rustig strand. Totale rust om echt zo'n peaceful artikel te schrijven, haha. Zittend in een comfi strandstoel, de geur van zonnebrand, de zon die je schouders en het kussen van je strandstoel heerlijk verwarmt. Bij gebrek aan inspiratie ga ik een eindje wandelen langs het water. Wow, nu wil ik heel graag naar een waddeneiland. ^,^ Al is dat lekker warme vandaag weer eventjes ver te zoeken...


Heb jij ook blogboeken voor als je geen inspiratie hebt?
Well.. No. Lijkt me op zich wel leuk om te hebben als ik eentje tegenkom die me aanspreekt. Wel heb ik een boek geschreven voor door een blogger. Happy life van Mascha. Erg leuk boek met handige tips. Bijvoorbeeld wat betreft plannen. Aan haar plan- tips heb ik nog steeds heel erg veel. 

Welke bloggers inspireren jou?
VeraJiami en Mascha. Alle drie deze meiden hebben moeilijke dingen meegemaakt maar zijn er zo prachtig uitgekomen. Ik vind dit alle drie erg sterke bloggers. De blog van Jiami was de allereerste blog die ik las. Dat ik ben gaan bloggen komt ook een beetje door haar. Mascha's boek inspireert mij heel erg. En niet te vergeten word ik het allermeest geïnspireerd door: Tedje. Ik herken mezelf in haar persoonlijkheid. Ze heeft dezelfde angst als mij, dezelfde hobby's.. De movie challenge die ik doe heb ik ook van haar overgenomen met toestemming. :) 

Hoe zit het met andere bijzondere inspiratiebronnen?
Familie en vriendschap. Die dingen vind ik ook heel belangrijk voor mijn blog. Toen ik net begon, was het natuurlijk maar eventjes afvragen wat de omgeving ervan zou vinden. Maar iedereen reageert zo verschrikkelijk leuk. Dus dank jullie wel voor alle lieve reacties, complimenten en Grietje: Nogmaals bedankt voor de mooie kaart. Het betekent allemaal veel voor me.

Verder raak ik nog ik geïnspireerd door boeken en films. ^^

Goed, dit waren alle vragen. Ik vond dit een erg leuk artikel om te schrijven. Het is best wel lang geworden ook. Maar goed, dat krijg je als ik lang niet blog. Dan moet ik weer eventjes bijkletsen. 

Ik wens jullie allemaal nog een heel fijne avond.

1 opmerking:

  1. Wat leuk dat je mijn tag ook hebt ingevuld. Met veel plezier gelezen.

    BeantwoordenVerwijderen