dinsdag 5 januari 2016

10x herkenbaar voor een kleuterjuf

Zo nu en dan kom ik lijstjes op Facebook tegen. Een ode aan verpleegsters of 10 herkenbare dingen voor vrouwen.. Gisteren heb ik er een druk maar gezellige dag stage gehad en onderweg naar huis dacht ik eens na over welke dingen nou eigenlijk typerend zijn voor een juf. Welke dingen word je heel goed in als juf? Welke gedachtes zijn zó herkenbaar? Natuurlijk ben ik niet een afgestudeerde juf en al jaren in dit vak maar toch. Toch zijn er een aantal dingen waarvan ik denk dat ze heel herkenbaar zijn voor iedere kleuterjuf.



1. Even de klas uit 
Wanneer ik op stage even de klas uit ga en mijn stagementor ook niet in de klas is denk ik wel eens: "Help, hoe zou het eraan toe gaan als ik weg ben? Verandert mijn kleutergroep in een chaos? Ik zal maar zo snel mogelijk kopiëren en terug.." Vandaag liet ik de groep ook eventjes alleen. Mijn stagementor was met groepjes leerlingen testjes aan het doen op de gang om te kijken welke letters en cijfers ze al kennen. Ik was de juf in de klas die de boel draaiende hield. Weggaan en daarmee een deel van de controle loslaten vond ik lastig, maar ik moest echt even iets kopiëren. Ik ben toen naar het kopieerapparaat gesneld en na het kopiëren snel terug naar de klas gegaan. Alleen maakte ik me druk om niks. De kinderen waren nog steeds aan het spelen en werken. :)

2. Sodeknetter die beker wil niet open
Meestal krijg je de bekers wel open die kinderen je geven omdat zij hem niet open krijgen. Maar zo af en toe zit er zo'n beker bij waarbij je je draait (althans je probeert te draaien) maar hij gaat gewoon niet. Meestal grap ik dan tussendoor even van: "Heeft je vader deze dichtgedraaid? Sterke papa heb jij hoor!" En 9 van de 10 keer krijg je zo'n beker dan als nog open. Maar zo nu en dan heb je zo'n moment dat je het een collega moet vragen. Aan het begin van mijn eerste stage schaamde ik me daar altijd een beetje voor. Vooral als mijn stagementor zo'n beker dan met gemak open draaide. Nu heb ik zoiets van; Wat maakt het uit? Je bent er om elkaar te helpen. Zo help ik andersom ook wel eens een andere leerkracht of stagiaire.


3. Als ze nu nog een feestdag houden in de maand november of december..
De decemberkriebels.. De drukte in de klas. Leerlingen die figuurlijk bijna door het plafond stuiteren.. Begrijp me niet verkeerd; Ik vind de decembermaand (vooral het werken naar kerst) een heerlijke en sfeervolle tijd. Alleen soms, heel soms vind ik het wel wat dicht op elkaar. Sint Maarten, Sinterklaas, kerst.. Ach ja, het hoort erbij en het is ook niet weg te denken in een schooljaar. Als ik zou kunnen kiezen om het gespreid of in één keer achter elkaar aan te hebben zou ik misschien toch voor achter elkaar aan gaan.

4. Een genie worden in het ontcijferen van handschriften
Spiegelbeeld schrijven, op de kop, door elkaar.. Op een gegeven moment herken je heel veel handschriften. In een klas zitten altijd kinderen die netjes schrijven en altijd kinderen die er meer moeite mee hebben. Bij de kleuters heb je kinderen die hun naam keurig van links naar rechts schrijven, maar ook leerlingen die beginnen met de laatste letter of leerlingen die alle letters in spiegelbeeld draaien. Omdat je zoveel verschillende handschriften ziet, leer je ze ook makkelijker te herkennen.


5. De vertedering
Soms komen de kinderen echt met hele lieve dingen aanzetten. Zoals tekeningen die ze speciaal voor jou hebben gemaakt of vinden ze iets uit waarvan je niet wist of niet had verwacht dat ze het al zouden weten. Wanneer een kindje een moeilijk woordje weet of een hele gedetailleerde tekening maakt met een prachtige uitleg erbij wat wat is. Wanneer de ene leerling de andere helpt, gewoon zomaar. Van die momenten van pure trots naar het kind toe wanneer het kind een overwinning heeft behaald op iets wat hij of zij heel lastig vond. :)

6. Blijven veranderen en verbeteren
Als er iets is dat ik op stage en op mijn eigen school gemerkt heb is dat onderwijs blijft veranderen en ontwikkelen. Er bestaan nú andere leermiddelen dan vroeger (denk bijvoorbeeld aan digitale mogelijkheden) en als meester of juf ben je continue aan het kijken wat goed gaat en wat beter of anders kan. Heb je op maandag twee leerlingen naast elkaar gezet die elkaar opjutten? Dan zet je die stoelen op dinsdag waarschijnlijk anders meer. Wanneer je op dinsdag alle leerlingen in één keer naar de gang laat gaan om hun jas te halen, doe je dit op woensdag misschien in groepjes om het rustig te laten verlopen. Zo kan ik nog wel even door gaan. Wanneer ik extra taal, rekenen of fijne motoriek begeleiding geef merk ik ook dat ik iedere keer weer moet reflecteren en iedere keer weer kijk wat goed ging en wat beter kan. Op die manier wil je alles zo goed mogelijk doen. Dingen die goed gaan herhaal je en als niet zo goed werkt ga je kijken waar dat aan zou kunnen liggen en hoe je het kunt oplossen.



7. Mama eend en de 28 kleine eendjes
Onderwijs is een stukje zorg. Je bent verantwoordelijk voor de leerlingen. Als stagiaire ligt de eindverantwoordelijkheid bij mijn mentor, maar ik voel me wel verantwoordelijk voor de kinderen van mijn stagegroep op stage. Iedere uitgezakte paardenstaart of vlecht die je herstelt, iedere schoenveter, iedere rits, elke pleister die je plakt.. Allemaal van die kleine zorg taken horen er ook bij. Ik vind het leuk om voor de leerlingen te zorgen en ze te helpen en sturen waar dat nodig is. Ook geweldig is wanneer je ze iets geleerd hebt en ze dan zeggen: "Juf, dat heb ik van jou geleerd." 

8. Ik ben met te weinig
Soms gebeuren er zoveel dingen tegelijk dat ik zou wensen dat ik meer armen en benen had. Of beter nog; Een aantal versies van mezelf. Dan zou ik een ruzietje oplossen met twee kleuters, dan zou ik Marianne 2 naar leerlingen sturen die rennen door de klas en zou Marianne 3 bij de leerlingen kijken die aan het werk zijn. Maar goed er is maar één Marianne en één stagementor. Al ben ik wel heel blij dat ik haar hulp heb en zij met de mijne. Dingen gaan twee keer zo snel als je het samen op kunt lossen. Ik hoor ook regelmatig leerkrachten die graag een stagiaire willen. Ik denk dat zij ook de 'ik heb te weinig armen en benen'- gedachte hebben.



9. Geweldig enthousiasme
Kleuters willen bijna altijd helpen en zijn bijna overal voor in. Dat enthousiasme is geweldig en ook wel een beetje aanstekelijk. Ik vind het persoonlijk altijd leuk om muziek aan te zetten tijdens het spelen en werken. Gisteren had ik een YouTube lijst met kinderliedjes opgezet. Liedjes zoals de wielen van de bus of papegaaitje leef je nog? De kinderen zongen mee en een paar stonden voor het digibord te dansen. Erg leuk!

10. Oog voor creativiteit
Er zijn altijd wel dingen die anders kunnen in het lokaal. Wat raamverf hier, wat werkjes daar.. Het inrichten van een klaslokaal lijkt mij zo'n leuk werkje. Ik heb laatst geholpen met spullen brengen naar een nieuwe kleuterklas. Dat lokaal was toen nog helemaal leeg en we hebben het met elkaar ingericht. Superleuk om te doen. Ooit wil ik mijn eigen klasje in mijn eigen lokaal. Dat lijkt me geweldig. 

Dit waren de 10 herkenbare dingen voor een kleuterjuf. Nu ga ik lekker gtst kijken met mijn moeder, dat is op het moment ook al zo spannend. En het is niet eens bijna tijd voor de zomercliff! 

Ik wens jullie allemaal een fijne avond.



Liefs,
Marianne xoxo 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten